Kaninens pedagogisk arbete

 Hej igen!

Vi fortsätter jobba med vår projekt bok där vi har kommit fram till två nya sidor i boken. Barnen tycker att det är roligt och de visar stort nyfikenhet för boken. Utifrån det har barnen kommit fram att de vill göra en drake som vi kommer att sätta igång nästa vecka. I de två nya sidor i boken har barnen fastnat för flygande föremål som förekommer på bilderna där det bland annat finns också en flygande drake. Under de tidigare två veckor så har vi jobbat med olika familjekonstellationer där era barn har skapat sina familjemedlemmar av gips remsor som de lindade runt fingrarna och sedan tåg bort när de hade torkats efter liten stund. Barnen fick sedan måla sina familjemedlemmar och nu är dem klara och på vår reflektions väg inne på avdelningen finns de uppsatta. Barnen är väldig stolta över det att deras familjer sitter inne hos oss och samtalar med varandra och med oss pedagoger om hur deras familjer ser ut. 



"Språkutveckling, skapa och träna samarbete och turtagning, utveckla fantasi och kreativitet öva på självständighet, träna motorik, skapa lust för att leka oh lera."Lpfö 18

Genom att vi har jobbat med olika familjekonstellationer och syftet är att utveckla barnens identitetsutveckling och självkänsla.

Vi har även jobbat under veckornas gång mycket med rim ord och barnen fick också lära sig några nya sånger. Dessutom så har vi använd oss av TAKK och bildstod för att ge varje barn förutsättningar att utveckla en nyanserat språk. Vi fortsätter jobba med värdegrundsarbete genom olika böcker, samt barnkonventionsböcker i syftet att ge barnens förutsättningar att utveckla empati och omtanke om andra.



"Utbildningen ska präglas av öppenhet och respekt för skillnader i människors uppfattningar och levnadssätt" Lpfö 18





Populära inlägg