Lärmiljöer och samarbete!
Hej allesammans!
De senaste dagarna har vi ändrat om inne på snigeln, barnen har fått vara delaktiga och bestämma var allt material ska finnas som tex. magneter, spel, pussel, pennor och papper. Barnen har rätt till att vara delaktiga, vara med och ta beslut vilket även läroplanen betonar.
Några bokhyllors baksida var tomma, så vi frågade barnen vad vi kunde hitta på med dessa. Barnen sa att vi kunde skriva ut olika djur.
Vilka djur ska vi trycka ut och sätta upp?
"Kor och hästar"
"Spindlar"
"Jag vill skriva ut en katt och en hund"
Detta ordnade vi såklart och sedan fick barnen samarbeta genom att en fick hålla bilden på plats och den andra sätta fast tejp.
För att sänka ljudvolymen under lunch och mellanmål, har vi valt att sätta in ett matbord i ett annat rum. Detta för att skapa ett lugn vid dessa tillfällen och för att uppmuntra till mer kommunikation mellan barnen som sitter vid samma bord.
Snigelns lärmiljöer är föränderliga för att kunna inspirera på nytt och främja barnens lärande. Enligt läroplanen ska miljön vara tillgänglig för alla barn och inspirera dem att samspela och att utforska omvärlden samt stödja barnens utveckling, lärande, lek och kommunikation (Lpfö 18)