Nu kickar vi igång denna terminen

 Nu är barnen tillbaka från sina ledigheter och vi kickar igång denna terminen. Under veckan som gått har vi hunnit titta i projektboken som gett oss nya funderingar kring vad vi ser på bilderna. Vi har ställt oss själva normkritiska frågor. Fokus var på storlekar, är det vanligt att kor är större än hus? Är det vanligt att man flyger i ett päron? Vi frågar också barnen hur vi vet allt detta: "För det har vi sett". Våra erfarenheter berättar för oss vad som "brukar vara", vi försöka bråka lite med normen och ställer frågor som utmanar barnen i sina tankar. 

Inne har vi tagit fram lärplattorna och även lysande ramar. Dessa uppskattas mycket och vi har gått genom regler och strukturer för dessa. Lärplattorna är ett stort intresse för barnen. Idag frågade vi om det fanns någon som hade platta hemma och alla räckte upp handen. Hemma kanske man kan sitta ensam och göra det som bara man själv tycker om. Här på förskolan används plattorna i ett annat syfte. Apparna som finns på våra plattor är nedladdade i utbildningssyfte och finns med som ett komplement i den "vanliga" undervisningen. Syftet med plattorna är att få möjligheten att sitta i lugn och ro och utforska dessa lärande-appar tillsammans med en kompis. Tillsammans med barnen bestämde vi att lagom antal i samarbete med lärplattan är två barn. Genom att involvera barnen i regelsättning är vår förhoppning om deras förståelse när reglerna sedan ska följas. Har de fått vara med och bestämma så äger de också regeln. 

Idag (fredag) hade vi morgonmöte med barnen. Innan mötet började fick barnen sätta upp sina namn på tavlan för att detta inte skulle ta tid från själva mötet. En dagordning gicks igenom där barnen fick veta att pedagogerna hade något de ville ta upp, vi skulle titta på projektboken och sedan var mötet barnens. Vi gick genom regler och strukturer för möten för att underlätta. Under mötets gång pratade vi om det vi kan se på pågående projektbild. Fokus just nu ligger på kon i mitten, som för många är mamma mu. Barnen reflekterar: 

"Den ser ut som en drake för den är så stor"
"Dem småkorna är stora kons bebisar"

Idag fick barnen berätta vad de visste om kon och vi skrev ner saker som vi undrade. Detta kommer ligga till grund för kommande veckas projektarbete.
Detta kan Ekorrebarnen om kon: 

  • Den säger "muu.."
  • Dem har fyra ben
  • dem är bruna, vita och svartfläckiga
  • dem kan slicka
  • dem kan ta upp mat i munnen
  • dem har horn
  • den äter gräs
  • bebisarna dricker mjölk från mamman
  • den har fyra magar för att den äter så mycket
  • dem bajsar stora pölar
  • dem kissar mjölk
  • vi får mjölk ifrån kon

Detta ska vi undersöka vidare i projektet: 

  • Vad heter kons bröst? (som bebisarna suger på)
  • Dricker kon mjölk?
  • Varför har kon fyra magar?
  • Varför är det alltid så mycket flugor runt korna?
  • Var bor korna? Är dem alltid ute?
  • Varför har dem så mycket mjölk?
  • Har alla kor mjölk?

I vår uteverksamhet har det utvecklats två nya lekar. Den ena är "hela havet stormar" och den andra har barnen tillsammans med en pedagog kommit på och kallar för "matteboll". 
Hela havet stormar är precis den leken vi vuxna också lekte när vi var små. Alla barn får ställa sig på ett sittunderlag. När pedagogen startar musiken ska barnen röra sig i en ring runt om sittunderlagen. När musiken sedan stannar gäller det att snabbt hitta ett sittunderlag (plattform) att ställa sig på. Efter varje stopp tas en plattform bort och ett barn "åker ut", slutligen står en vinnare och sedan börjar leken om igen. Barnen tycker mycket om den och ber ofta om att få leka den. I denna lek finns alltid en vuxen närvarande för att hjälpa till att se vem som hinner först till plattformen men också för att styra musiken. Vid en del tillfällen är flera pedagoger med och leker och då tävlar alla tillsammans. 

Matte boll är en påhittad lek av pedagog och barn. Utanför Ekorrens avdelning är där ritat tre cirklar på en rad. Inuti cirklarna finns siffrorna 2, 4 och 6. En bit bort är en startlinje där barnen ska stå på led bakom. Nu gäller det att i tur och ordning kasta en boll och försöka få bollen att studsa i cirklarna. De ringar som bollen studsar i, så många poäng får man. Även här finns en närvarande vuxen som hjälper till att hålla koll på poängen och något barn brukar anmäla sig till "bollhämtare". 

Lekar som de två nämna är efter barnens förmågor. Vi arbetar med att öka gemenskapen mellan barnen på baksidan och lekar som dessa hjälper till i samband med en närvarande vuxen. 








Idag togs också bluebotarna fram. Barnen blev väldigt nyfikna på denna tekniska lilla robotmus. Målet med dessa är att lära sig om programmering som också är en av läroplansmålen i läroplanen för förskolan. Att använda sig av digital teknik har blivit en stor del av förskolans utbildning och vi på Ekorren försöker utöka de digitala verktygen för att ge barnen förutsättning för att utveckla dessa förmågor. Just bluebottarna är till för att programmera in dem för att åka dit man vill. Två tryck fram gör att den åker två rutor fram och så vidare. Genom att göra små "banor" kan barnen i förväg kan bestämma vart dem vill programmera var bluebotten ska åka. Sen får de tillsammans tänka hur de ska programmera för att musen ska gå dit. 





Populära inlägg