Fenomen REGNBÅGE

Läroplanen för förskolan menar att barnen ska utveckla sin förståelse för naturvetenskap och fysikaliska fenomen. Den magiska färgkombination som syns på himlen när solen och regnet möts är magisk och något som barnen uppmärksammat i vårt nuvarande projekt. Barnen hade redan mycket kunskap kring regnbågen 

"den har många färger"
"den kommer på kvällen"
"jag har sett en dubbel-regnbåge en gång"
"När solen lyser och sen kommer regnet, då kommer regnbågen fram"
"Nej, regnet kommer först SEN kommer solen" 

Barnen kunskaper har fått vara ledande i att utöka vår kunskap kring regnbågen och vi har nu förstått att det är ljuset som studsar för att vi ska kunna se regnbågen. 

 Vi har provat göra egna regnbågar och vi har lärt oss mer kring våglängder, färgernas ordning, regnbågens form och hur den kommer fram. Barnen är snart experter och kan svara på alla era spännande funderingar. 

Barnen fick ta del av en ny "grej of the day". Ledtrådarna denna gången var en fråga som lyder
                            "Vad händer när solen möter regnet?"
Barnen gissade rätt direkt och så lärde vi oss om hur regnbågen fungerar. Visste ni förresten att regnbågen egentligen är rund? Barnen vet varför... I slutet av stunden fick barnen ta del av ett klipp om hur man kan göra egna regnbågar. Detta provade vi sen att göra på egen hand. När vi testade att göra egna regnbågar utgick vi ifrån ett klippet "Tiggy testar" (ur.se) länk finns här:

Tiggy testar: Regnbågens färger 

Det vi behövde för att göra egna regnbågar var balja med vatten, spegel och ljus (vi använde ficklamor). Meningen var att försöka få ljuset från ficklampan att studsa genom vattnet och sen upp på tavlan, och tänka sig - DET FUNKADE! 














Idag har vi målat regnbågsprocessen på våra fönster inne. På 2 olika fönster har vi målar regnmoln, solen och regnbågen, titta gärna tillsammans med era barn och låt dem förklara processen för er. 









Populära inlägg