Tryne och scones!
Hej allihopa!
Idag gjorde vi två grupper av barnen, första gruppen skapade egna trynen och andra gruppen bakade scones, sedan bytte barnen.
Först pratade vi om grisens utseende och att vi människor har en näsa medans grisen har ett tryne.
Hur kan man skapa ett tryne med äggkartonger?
"Man kan klippa ut och sätta den på sin näsa"
Och det gjorde vi. För att slippa gå runt och hålla äggkartongen på näsan kom vi på att vi får klippa ut en bit band och sätta runt om huvudet.
Barnen fick turas om med färgen (två och två) och vi övade på att barnen fick be varandra att skicka vidare färgen.
"Förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur..." (Lpfö18)
När vi bakade pratade vi om olika mått och vilket redskap vi behövde för att mäta upp det.
4dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2krm salt
50 g smör
2 dl mjölk
Detta behövs för en sats scones.
"Förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar" (Lpfö18)
Med våra trynen gick vi på jakt efter våra nybakade scones!