Vad händer med de magiska fröna?

Förra veckan planterade vi magiska frön. Nu under veckan tittade vi på fröna för att se vad som hade hänt och om de hade växt. Vi pratade och reflekterade över vad vi hade gjort med fröna.

Vi lade i frön, vi planterade krasse. Vi tog frön och lade dem i en mjölkkartong. Vi lade fröna på papper. 

Vi pratade om vad som behövs för att fröna ska växa. Barnen sa:

Vi behöver vattna. När man inte vattnar blir de bruna. 

Tyvärr hade barnen alldeles rätt i deras hypotes för när vi tittade på krassen så upptäckte vi att den hade blivit brun. Pedagogerna berättade att eftersom vi inte har varit på förskolan under helgen, och eftersom krassen behöver vattnas med jämna mellanrum så har fröna blivit dåliga. Barnen nämnde:

De blir äckliga när de är bruna, vi vill inte äta!


Vi har några plantor med krasse kvar som ännu ser helt okej ut. Vi hoppas att dessa kommer att växa som de ska. Vi håller koll på processen med spänning.


Läroplan för förskolan Lpfö18

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen


Populära inlägg