Vems bajs?

Denna vecka läste vi ett par nya sidor ur Kurran och Pigan boken. Just nu handlar boken om att larven får blad att äta och växer och blir stor. Eftersom han äter så mycket så bajsar han också mycket. Detta fångade barnens intresse och vi ska nu, förutom värdegrunden, börja prata om djurens avföring.

När vi hade läst sidorna ur Kurran och Pigan så gick vi ut på gården och gick på bajsjakt. Barnen deltog med stor entusiasm och vi hittade både Kurran, Pigans och larvens bajs. Vi har också läst en bok "Vems bajs?" där vi fick veta mer om djurens avföring. Vi pratade mycket om avföringens storlek och dess form. I boken ska man ställa sin hypotes vilket djur som man tror har bajsat innan vi får veta vem som är "den skyldiga". Vi pratade också om djurens fotspår som syns ofta i boken. Vi har även besökt Kurran och Pigans stubbe och där hittade vi larven som nyss hade ätit en massa blad. Vi gick på bajsjakt och hittade larvens bajs. I läroplanen för förskolan (Lpfö 18) står det att förskolan ska ge varje barn förutsättning att utveckla förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik

Vi läste återigen ur "lyssna och kom överens" och pratade om hur viktigt det är att kommunicera med sina kompisar, att lyssna och att hjälpas åt på avdelningen. Vi pratade också om städuppdragen och dessa kort kommer vi att fortsätta med på avdelningen.


Bajsjakten ute på gården




Stubben där vi träffade på larven och hittade dennes bajs

Populära inlägg