5 årsgrupp. Grej of the day - solrosen
När vi hade 5 årsgrupp på torget hade pedagogerna planerat en undervisningsstund om solrosen.
Men stunden började med att barnen fick skriva sina egna namn på tavlan.
Barnen fick sedan ta del via en så kallad grej of the day (denna form av undervisningsstund är förklarad i ett tidigare inlägg)
Barnen fick lära sig små fakta om solrosen. Visste ni att en blomma kan ge upp till 2000 solrosfrön? Och hade ni koll på vad indianerna använde solrosfröna till på sin tid? Samtala gärna med barnen kring vad de fått lära sig. Nedan kommer bilderna på powerpointen:
Barnen fick också plantera sina egna solrosor. Barnen fick skriva ordet SOLROS på en glasspinne som sattes ner i muggen. Med hjälp av att projecera ordet på tavlan fick de hjälp att stava ordet samt att se hur bokstäverna ser ut. Barnen fick också vattna för att blomman ska kunna växa. Vi pratade också om blommor tycker om när man pratar med dem och barnen hade mycket att berätta för sina blommor.
Men varför är det så bra att prata med sina blommor?
- luften vi andas ut kallas för koldioxid och det tycker blommorna om. När vi pratar med dem så får dem ta del av koldioxid i samband med att vi andas ut.
"Läxor!"
"man tar med mellis eller så finns det i skolan"