Fjärilens livscykel

Nu har vi äntligen läst färdigt boken "Kurran och Pigan räddar en liten". Vi summerade lite kort vad vi sist hade fått veta och barnen fick återigen se de stora ögonen. De kom ihåg att vid förra tillfället så var deras antagande att det var en elefant eller kanske ett havsdjur. När vi kommer vidare i handlingen så utbrister barnen "han är ju en fjäril!". Barnen sa också "först var Dodo en liten larv sedan blev han större och större, en stor fjäril!" Vi pratar om fjärilens livscykel, att denna genomgår fyra utvecklingsstadier, och visar bilder på hur processen går till. Barnen berättade att de inte visste att en larv sedan utvecklas till en fjäril. I boken ser man noga hur Dodo ser ut och vi berättar att fjärilar har en snabel, eller rättare sagt en sugsnabel, och att de med denna suger upp nektar från blommor.

I boken blir Kurran och Pigan ledsna när Dodo inte riktigt har tid för dem, och de blir då oroliga att han har glömt bort dem. Vi pratar lite om vänskap. Några barn tror att Dodo bara vill leka med sina nya kompisar medan andra tror att han vill leka både med sina nya kompisar, fjärilarna, och sina gamla kompisar, Kurran och Pigan. Ett barn uttryckte sig så här "han leker en liten stund med sina kompisar, fjärilarna. Sedan kommer han tillbaka till Kurran och Pigan. Jag tror att han vill leka kurragömma. Kurragömma är hans älsklingslek!"


Vi fick ett brev från Kurran, Pigan och Dodo. Barnen ville gärna berätta hur man bäst odlar. 

"Vi behöver jord. Man planterar med jorden, man kan lägga frön i. Man kan plantera grönsaker och blommor också. Man gräver ett hål, ett jättestort, och sedan lägger man i frö. Man täcker över med jorden. Plantorna behöver ljus och vatten."

Vi pratar lite om rotsystemet. Vi berättar att det är den delen som gör att växten sitter fast i marken. Rötterna är en viktig del av växten, den är som våra ben och fötter, som gör att växten står stadigt i jorden. Växten behöver också rötterna för att de ska kunna få upp nyttiga saker från jorden, ex. vatten.



Nyligen fick vi pallkragar ute på gården. Det har varit lite för mörkt och kallt ute för att kunna plantera utomhus. Men nu var det dags, så i veckan planterade vi med barnen. Tanken är att våra paprikaplantor även de ska flytta ut inom kort. 











Utbildningen ska ta tillvara barnens nyfikenhet samt utmana och stimulera deras intresse för och kunskaper om natur (Lpfö 18)


Populära inlägg