Fjärilens livscykel

 Hej allesammans!

Vi har pratat vidare mycket om begreppet växa, barnen har visat stort intresse för att Dodo nu växt och blivit en fjäril. Vi har fokuserat på fjärilens livscykel, hur processen från ägg till fjäril går till och vad fjärilen äter. 

I Onsdags påbörjade en grupp barn en aktivitet där vi först samlade pinnar ute på gården. Barnen hjälpte glatt till att samla pinnarna därefter gick en grupp barn in och fick måla på kartong och limma på ris och pasta på varsin pinne. Riset symboliserade det första steget i fjärilens livscykel där den är ett ägg, fusilli pastan symboliserar larvstadiet, gnocchi pastan symboliserar puppa och farfelle pastan symboliserar slutstadiet som fjäril. Innan aktiviteten samtalade vi om detta igen och vad som skett i boken när Dodo blev en fjäril. Detta för att skapa insikt, kunskap och tydlighet om fjärilens livscykel som läroplanen menar är viktigt att vi skapar "förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur..."










Populära inlägg