Fallskärm och luftmotstånd
Nu när det har börjar närma sig jul har vi satt igång med att pyssla så smått. Vi har även gjort några experiment med barnen. Då vi har pratat mycket om fåglar och att flyga så har vi gjort experiment om luftmotstånd. Vi gjorde en fallskärm utav en plastpåse och satte snören på plats.
Vi frågade barnen medan vi monterade ihop fallskärmen vad de trodde att vi skulle göra med plastpåsen. De var rörande överens att vi skulle leka kurragömma, att de skulle gömma sig under påsen.
När vi hade satt ihop fallskärmen och visade hur den såg ut när den var färdig frågade vi barnen återigen vad de trodde att vi skulle göra med plastpåsen. Nu fick vi lite annorlunda svar
Det kommer eld! Det är en luftballong
Den kommer att åka ner
Dagen efter valde vi att utöka experimentet och göra en liten twist på det. Vi gjorde ytterligare en fallskärm, men denna gången en mindre än den förra. Vi frågade barnen vad de trodde skulle hända om vi släppte ner fallskärmarna samtidigt. De allra flesta trodde att den stora fallskärmen skulle stanna längst uppe i luften. Deras antagande visade sig stämma och det förklarade vi utifrån att den större fallskärmen där ökas luftmotståndet ytterligare. Vi klippte även ett hål på den större skärmen och sedan provade vi för att se vad som hände. Barnen berättade att den flyger bättre!
Återigen handlar det om luftmotstånd, att det inte kan samlas hur mycket luft som helst under fallskärmen utan den måste försvinna någonstans. Då är det bäst att den försvinner genom ett hål mitt i fallskärmen än att det pyser ut på sidorna och tappar sin form och funktion.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen (Lpfö 18)