Högläsning och språkutveckling på Ekorren
På ekorren har vi de senaste dagarna bjudit in till olika språkstimulerande högläsningstillfällen. En dag bjöd krokodilen Arne in till en magisk djungel-teater och vi fick lyssna på "Arnes stora läskiga tänder" i djungeln tillsammans med ormen, grodan, apan och bävern. Med hjälp av dokumentkameran och projektorn ges barnen möjlighet att se bokens sidor i stor bild på väggen samtidigt som vi högläser.
"Det var det fräckaste!" lästes denna gång tillsammans med en trumma, för att betona de olika djurens storlekar på bajset. Barnen får sedan hjälpa till att läsa sagan och samtidigt slå på trumman. Hur olika kan bajs låta egentligen?
"Bosse och Bella och trumpna Donald" handlar om att ett barn som heter Donald börjar på förskolan och vill bestämma allt. Boken slutar med att Donald tröttnar på att leka pjätt med sig själv och Bosse och Bella bjuder in honom till att leka tillsammans med dem istället. Med den här typen av litteratur kan vi lyfta frågor från boken och diskutera värdegrundsämnen tillsammans med barnen i efterhand.
Läroplanen lyfter vikten att stimulera barns språkutveckling genom att ta vara på deras nyfikenhet och intressen. Att språk, lärande och identitetsutveckling hänger nära samman och att barnen ska ges förutsättningar att lyssna på högläsning och samtala om litteratur och texter.