Från jord till bord tillsammans med köket

 På vår gård finns massa smaskiga tillgångar. Under våren planterade vi lite nytt, men idag har vi använt något som funnits ett tag. På baksidan växer ett äppleträd som vi under veckan plockat äpple från. Längs med cykelvägen mot skolan växer det vinbär som vi under gårdagen plockade och smakade på. 

I samarbete med vår fantastiska kock har vi idag bakat äpple/vinbärspaj. Kocken tog fram ett lagom svårt recept på äpplepaj med smuldeg och sin hemliga egenkomponerade vaniljsås. 

4 barn från Ekorren lottades slumpmässigt ut att få delta i bakandet för dagen. Vi började med att tvätta händerna i 20 sekunder med tvål och vatten, barnen var noga med att räkna så att händerna blev ordentligt rena. 

Sedan utgick vi från receptet som såg ut följande: 


Barnen fick vars en potatisskalare och fick noga instruktioner om att skala från kroppen för att inte riskera att skära sig. Eftersom potatisskalarna var lite slöa så fick pedagogen hjälpa till med den biten, men alla fick möjligheten att försöka och gjorde verkligen sitt bästa. Undertiden pedagogen hjälpte till att skala äpplena så skivade barnen äpplena i små bitar, detta klarade dem på egen hand. Vi strödde sedan över en kanelblandning över dem delade äpplena för att ta bort syran från äpplena. Detta blandades med barnen händer, detta tyckte dem var väldigt roligt! 





Det var sedan dags att göra smulpajen. Denna gjordes också enligt receptet. Barnen fick vars en skål och instruktioner om hur mycket av varje ingrediens de skulle använda. Barnen tittade och gjorde själv utifrån eget ögonmått. När saltet skulle i så valde pedagogen att låta barnen ha lite känsla för hur mycket där skulle i. Pedagogen visar i sin hand hur mycket som enligt receptet är lagom. Men barnen fick på eget ögonmått ta så mycket som de ansåg var lagom.

"Mycket salt gör att det smakar för mycket salt, och då är det inte gott och för lite salt kan göra att det blir för sött"

"Nu räcker det, inte så mycket" 
"såhär tycker jag är lagom" 
"det blir bra"

Kladd och klet, skratt och fnitter när allt skulle blandas med händerna. Roligt var det och till slut smulades allt över de smarriga äpplena. Då vi också plockat vinbär valde barnen att även strössla över lite av dem på pajen vilket betydde att vi istället bakat en "vinbärsäpplepaj". När pajen lämnats in till köket för att gräddas i ugnen så skulle vi göra en hemmagjord vaniljsås. Denna gjordes av vaniljyoghurt och kanel. Här fick barnen vars en mugg där de på egen hand hällde upp yoghurt och kanel efter smak och tycke. Barnen var koncentrerade men lyckades alla göra sin egen variant av vaniljsås till kakan. Skjuts in i ugnen och vi får efterrätt efter lunch. 

Läroplanen skriver att barnen ska ges möjligheter till ett ekologiskt förhållningssätt till vår miljö. Äpplena vi använde idag är tagna ut egen trädgård som växer utan besprutningsmedel eller liknande. Varorna som är använda från köket är också ekologiska vilket ger en ekologisk helhet. 

Barnen har också fått använda sin matematiska förmåga när det gäller att mäta upp ingredienser, följa recept och ha fingertoppskänsla. 

Samarbete har också också låtit sig tränas under vår stund. 











Tack för gott samarbete kocken! 









Populära inlägg