Lera: lek eller lära?
Lera är ett underbart material för barnen att leka med. Inte bara att skapandet av leran ger barnen möjlighet att utveckla förståelse för kemiska processer, för att av att blanda salt, olja, karamellfärg och mjöl skapar sedan barnen denna magiska lera.
Leran i sig har också en effekt att stimulera så mycket mer. Barnens förmåga att skapa, konstruera, bygga eller fantisera syns tydligt när barnen får ta del av lera och tillbehör.
Under veckan som gått har leran varit en populär aktivitet för många. Barnen skapade cafe, byggde robotar och sniglar för att nämna några roliga exempel. Kompisar och pedagoger bjöds in att smaka på olika bakverk som väldigt fantasifullt fick ta plats i leken.
Rolleken och fantasileken som äger rum vid bordet bland barnen är musik för öronen. De lever sig in och kommer överens om lekregler.
"Nu är jag kocken, så skulle du handla. Men bullarna var slut, så du fick köpa kakor istället".
"Vill du smaka på min bulle? Det är kanelbulle!"
"Jag har gjort köttbullar"
"Smaka"
Pedagogen: "mmm vad gott"
Barnet skrattar o säger "det va bajs!"
Känt från läroplanen ska leken ha en central plats i förskolans verksamhet, men leker barnen verkligen bara? Nej, dem lär sig samtidigt. Genom att ha en närvarande pedagog vid bordet när barnen använder sig av leran kan utbildningen ta plats på ett neutralt och lekfullt sätt. Att ta lärdom i konsistens, färg, teknik och skapande kan barnen erövra massa nya färdigheter.