Vi utforskar våra närmiljöer

 Läroplanen för förskolan menar att utbildningen i förskolan ska erbjuda barnen kunskap om naturen och hur vi människor ska förhålla oss till den med ett varsamt förhållningssätt. Under veckan som gått har barnen fått vara med o bestämma var promenaden skulle ta plats. Barnen fick rösta och gemensamt kom de fram till "Blåa lekan". Vi var där under förmiddagen, när vi var  där så fanns det små plommon där som några barn hjälpte en pedagog att plocka, dessa fick barnen smaska på under dagen och dagen efter. På vägen hem från lekplatsen gick vi runt om Tingdammskolan i hopp om att kunna hälsa på våra gamla ekorre-kompisar som börjat skolan. Tyvärr hade dem nog lektion så vi får försöka en annan gång. 


I tisdags gick vi till "Reckan" (Käglinge rekreationsområde). Det var en lång promenad dit men barnen hade starka ben och vi hittade mycket att prata om på vägen. Vi gick förbi någons hus, sommarhus och annat som barnen kände igen. Detta gjorde att promenaden gick lättare och vi tänkte inte på tiden så mycket. Läroplanen för förskolan menar att utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva rörelseglödje och därigenom utveckla sitt intresse för att vara fysiskt aktiva. Barnen på Ekorren har alltid gott humör när vi ska gå iväg på promenader, vi samtalar om allt mellan himmel och jord och barnen har bra orienteringsförmåga och kan berätta var dem varit tidigare, detta är väldigt språkstimulerande då inget annat stör samtalen. Genom att samtala med barnen under promenaderna skapas förutsättningar för att utveckla förmågan att kommunicera, förmedla upplevelser, erfarenheter, ideer och tankar. De får också förutsättning att lära känna sin närmiljö. 

När vi var på plats på Reckan så började vi med att fylla på med energi. Vi reflekterade tillsammans med barnen om att när man rör på sig så gör man av med sin energi och då behöver man fylla på. Frukt och vatten serverades medan vi tillsammans gick genom regler för utflykten. Innan barnen fick gå och leka hade vi en samarbetsövning med rockring. Barnen skulle hålla varandra i händerna och sedan lyckas låta en rockring vandra genom ledet. Med gott samarbete fixade vi det utmärkt. Efter samarbetsövningen fick barnen leka och upptäcka fritt och fantasin flödade. Vi hittade många djur, vi hittade kaninhålor, vi byggde en koja och massa mer. 























Populära inlägg