Att vara rädd

Vi har kommit vidare i projektboken. Nästa uppslag handlar om rädslor. Vi kommer att fortsätta att prata om värdegrunden fast vi kommer att tillföra några nya känslor, däribland att vara rädd. 

Vi pratade om vad rädsla var. Barnen menade att vara rädd är att skaka i kroppen. Man kan också skrika och gråta. Jag är rädd för läskiga saker, när jag är rädd tycker jag att något är farligt.

Barnen sa att de var rädda för monster och mörker. När jag blir rädd på natten går jag in till mamma och pappa och deras stora säng. Ett annat barn nämnde rädslan för hundar. Jag är rädd för hundar när de skäller.

Vi tittade på ett målarblad men massa ansikten som visar olika känslor. Vi frågade vilken som såg rädd ut och barnen valde ett ansikte och sa den har rädda ögon och mun. 



Läroplanen för förskolan Lpfö18

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar

Populära inlägg