En ny känsla!

 Hej allesammans!

Vi har läst vidare i projektboken och har hamnat på en ny sida som ser ut såhär:

Barnen började genas prata om figurernas olika känslor.


"Potatisfigurerna är glada"
"Men en av potatisarna är trött"
"Grisen är glad"
"Mannen är glad"


"Han sover *pekar på mannen* så han är trött"
"Sköldpaddan är nog trött"
"Nä, sköldpaddan är glad"


"Elefanten är trött"
"Elefanten är trött för han spelar trumpet"
"Mössen är glada"


Vi arbetar vidare med värdegrund och känslor. Barnen fick i uppdrag idag att rita om liten som figuren heter om den är glad, ledsen eller arg. 
"Min ska vara rädd", vi frågade om barnen varit rädda och när.

Deras svar:

"När jag tänker på ett monster"
"Om man träffar ett lejon eller en tiger"
"Jag blir aldrig rädd"
"Jag blir inte rädd för mörkret för jag sover med en lampa"
"Jag blir rädd när det är mörkt ute"

Så idag har vi lagt till en ny känsla som vi arbetar med. De fyra känslorna är, arg, ledsen, glad och rädd. Att värdegrundsfrågor är viktiga att arbeta med, betonar även läroplanen (Lpfö18).




Populära inlägg