Språkvecka

Förra veckan var det språkvecka och då lade vi extra fokus på språket. Vi har scannat QR-koder och lyssnat på böcker från UR (utbildningsradion). Barnen har tyckt att det har varit extra intressant eftersom sagorna berättas med stöd av tecken (TAKK). När vi har samling med vår strukturschema använder vi oss av TAKK när vi går igenom dagen så barnen är bekanta med tecken. När vi tittade och lyssnade på sagorna med TAKK fick barnen se en massa nya tecken och det var extra kul (tyckte även pedagogerna) att se tecken för vanliga ord som vi använder i vardagen. 

Vi har fortsatt på QR-kodstemat och använt oss av boken nedan.


I denna bok tittar vi på bilder och försöker komma fram till varför ex. ankan har fått hår eller varför hunden flyger. Vi diskuterar, använder oss av hypoteser och försöker tillsammans kommer underfund med vad som har hänt. Efter vi har diskuterat färdigt scannar vi in koden och får se en film om vad det är som verkligen har hänt.



Några av de äldre barnen har också skrivtränat och velat provat att skriva sina namn. 


Läroplanen för förskolan Lpfö18

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften

Populära inlägg