Ekorren - Vad tycker djuren om att äta?

Idag på samlingen fick barnen en smakupplevelse utifrån vad våra djur i skogen tycker om att äta. Barnen fick ta del av en bricka med en stor variation av olika saker man kan äta. En del saker kan man köpa i affären, andra behöver man odla, andra finns i skogen. Vi diskuterade mycket av vad som växer i skogen och som djuren tycker om att äta. Just nu fördjupar vi oss i Grävling, mus och Ekorre och det vad dessa tre djuren som vi utforskade aptiten på. Här är några av barnens reflektioner: 

 "Vi har smakat på jordgubb, blåbär" 

"vi pratade om djuren om var dem äte." 

"tillexempel skräp i skogen. Skräp i skogen som djuren kan ta, fast det är inte bra för med"

"om dem hittar glas och sånt då tar djuren det i munnen och dem dör. Det är bättre att man slänger det i soptunnan" 

"men det kan inte djuren göra." 

"jag ska lära alla som jag känner och dem jag inte känner att ringa till zoo, till och med min kusin, att inte slänga skräp på marken."

"Tomater växer inte ute i skogen"
"min mamma planterar tomater i vår trädgård"

Grävlingen tyckte om: "Ägg, grävlingen" 

Musen tyckte om "ost", "plommon"

Ekorren tyckte om "Svamp"









Populära inlägg