Ekorren - Värdegrundsarbete med dramatisering

Idag fick barnen gå på en mini-föreställning som fröknarna bjöd på. Vi ser i vår barngrupp att där finns svårigheter att gå in i redan pågående lek-konstellationer. Många barn går rakt in med en egen uppfattning om leken och frågar eller pratar inte om hur leken kan pågå. Detta ville vi ge barnen perspektiv på:

I teatern fick vi se två kompisar. En har gjort ett bygge med djur och kapla och den andra vill vara med. Kompisen som vill vara med säger ingenting, utan går in i leken genom att ta djur, börjar leka och förstör bygget. Det blir då en konflikt då kompisen som byggt upp bygget, känner att hennes lek förstörs och att kompisen bara förstör. Efter samtal med fröken så frågar kompisen istället om man får vara med? Men det blir ändå inte rätt. Barnen får sedan påverka teatern genom att berätta att de vill se mer. Pedagogerna gör om teatern och utvecklar ett mer korrekt sätt att komma in i leken. Detta för att tydligt synliggöra hur man kan anpassa leken så att fler kan ansluta. 

Hur gör man när man vill vara med i en lek som pågår? 

Barnen delades in i två grupper, mini-robotarna och Storgruppen för att sammanfatta deras teaterupplevelse, och här är barnens reflektioner från teatern: 

VAD HÄNDE?
"Jessica förstörde"
"Det va inte snällt de Therese sa. Therese måste säga förlåt"
"Jessica tog i sönder de som Therese hade byggt"
"Hon sa inte stop"
"Att Jessica fick inte vara med. Therese sa att hon förstörde"

VAD SA ANNIKA?
"Fråga om du får lov att vara med och leka"

VAD KUNDE JESSICA GJORT ISTÄLLET?
"I den andra filmen förstörde inte Jessica och Therese berättade hur Jessica skulle göra.

KÄNNER NI IGEN DETTA? VAD KAN MAN GÖRA ISTÄLLET?
"Säga stop. Fråga om man får vara med. Berätta vad man leker eller ska leka"
"Therese var arg och ledsen för att Jessica förstörde"
"Jessica kunde frågat vad hon lekte"
"Jessica kunde säga förlåt för att hon hade förstört hennes bygge"
"Man får inte vara med om man inte frågar. Och om man förstör kan man vara hjälpsam och bygga om bygget igen. Då är man snäll"
"Man måste fråga om man får vara med. Annars vet inte den andra personen att man vill vara med"
"Man blir ledsen om man inte får vara med. Då blir man jätteledsen. Så kan man vara ledsen. När alla är med kan alla vara med att bestämma. Då kan det bli jättekul."
"En gång frågade jag en kompis i skogen om jag fick vara med men då sa hon nej. Jag var lite ledsen då"
"Min storasyster har ibland hotat att hon inte vill leka med mig om jag inte lånar ut mina grejer. Det kändes inte okej"
"Inte bra för jag kan bli ledsen"
"Jag har aldrig känt det, att jag inte får vara med"
"Hjärtat blir jätteledset då"












Fortsättning följer..

Populära inlägg