Kaninen: Värdegrundsarbete

När vi presenterade projektboken, "Unik och värdefull", fattade barnen intresse för värdegrunden (vänskapen djuren och roboten emellan) och naturvetenskap. Denna vecka har vi arbetat med att samtala om varje individs värde. Vi har läst böckerna "Lika värde" och "Lika som bär" för att betona vikten av att vi alla är unika och värdefulla oavsett hur vi ser ut eller hur vi beter oss. Vi har även läst "Stopp min kropp" för att skapa en förståelse för barnen att de har rätt till sin kroppsliga och personliga integritet. 


Vi har haft diskussioner om hur vi har olika hårfärg, ögonfärg och hudfärg. Barnen tyckte att det var bra att vi är olika för tänk så besvärligt det hade varit om vi alla såg ut på samma sätt, tyckte om samma saker och hade samma namn. Även om vi alla är olika så är vi alla lika mycket värda. I boken "Lika värde" fanns en bild på hela barngruppen; detta för att visa på hur olika de var och hur olika de såg ut men oavsett så tillhör de en gemenskap. Vi har också tagit en gruppbild på Kaninens barn för att stärka grupptillhörigheten och vi-känslan.

För att konkretisera för barnen innebörden av stopp min kropp har vi även skapat skyltar på toaletternas dörrar för att ge barnen redskap att visa att de har rätt till sin kroppsliga och personliga integritet.

Vi har även skapat en värdegrundshörna på avdelningen med QR-koder till böcker så att barnen kan, med hjälp av en ipad, titta och följa med i en bok som handlar om olika familjekonstellationer. 

Populära inlägg