Ekorren - Magiskt berättade av ny projektbok

 Ett av våra gemensamma mål heter "Sagans magiska möjlighet till språkutveckling". Det handlar om att väcka intresse för berättande och samtidigt öka barnens språkutveckling genom berättande och högläsning. Idag skapades ett magiskt rum där vi läste vår nya projektbok "Unik och värdefull". I sagan får vi följa en robot som vaknar efter en lång vila i en skog. Han tas om hand av djuren i skogen, men alla är inte lika välkomnande, några tror att han är opålitlig och att han inte har några känslor. Inuti vår magiska värld satt barnen och lyssnade och efteråt reflekterade vi tillsammans. 

Vem handlar boken om?
"Lille robot"
"robot hjälpte dem"
"Grävlingen tyckte lite olika"

Hur tror ni Roboten känner sig?
"Ledsen, för Grävlingen sa att han inte var deras kompis"

Var är Roboten, är den hemma?
"Nej, han är u skogen"
"Robotens hem är kanske hemma"
"Rovoten kom inte från skogen, människor skapade roboten"

Vart har Roboten rest ifrån?
"Från en större grotta"
"Roboten var i en annan grotta innan han kom till skogen"
"Roboten kanske hade en fru. Robotens fru är försvunnen så roboten letar efter henne"

Hur vet vi att det är en Robot?
"Har knappar"
"Inga vanliga ben, hals, har runt huvud"
"Har sladdar som gör att han kan röra sig"
"Har ström"
"Inga vanliga ögon"
"Har en antenn"
"Har inget hjärta"
"Man lever inte utan ett hjärta"



Då barnens reflektioner handlade mest om kroppen, och hur robotens kroppsdelar ser annorlunda ut än våra kommer vi spinna vidare på detta. Under vår lunchstund så pratade vi om händerna och hur roboten hade en skadad hand och hur djuren hjälpte Roboten. Vi tittade på våra egna händer och insåg att trots att alla har 5 fingrar, naglar och så vidare så ser vi olika ut. Någon har ring på fingret, andra hade nagellack och andra hade plåster. Under eftermiddagen senare fick barnen ta foto på sina händer, som vi vidare kommer göra lärmiljöer av...



Populära inlägg