Ekorren

 I början av varje projektuppstart börjar vi med nyfikenhets-veckor. Förra veckan flyttade en Ekorre in, som vi senare döpte till Bob. Berättelsen om Bob har vi fått ta del av och han har fått följa med en av oss hem redan.  

Syftet med nyfikenhetsveckorna är att få barnen NYFIKNA. I veckan har barnen fått gå på pusseljakt, bitarna till de båda pusslen låg på olika ställen inne och ute. Idag har vi i mindre grupp försökt bygga pusslet för att se vad det föreställer. Vi dokumenterade byggandet via appen iMotion som vi sedan såg tillsammans. Vi pratade också om vad vi fick se på bilden: 

Grupp1

 
"Igelkott"
"mus, sitter fafst med sin svans i en antenn"
"Sett den på en film"
"Robot"
"gräs"
"fötter"
"ögon"
"fågel"

Grupp 2

"ROBOT"
"hur vet ni att det är en robot?"
"den har metallgrejer, och knappar"
"om man trycker på den gröna knappen då går den tror jag"
"Metallgrejen kan lysa och gå samtidigt"
"Djuren gillar roboten eller dem leker med roboten, eller så är dem vänner"
"Om den inte är dum och inte ljuger"
Vad betyder det att denna bilden har kommit till oss?
"Kanske något till Bob?
"Eftersom djuren är på den så är den nog snäll"

Efter lunchen läste vi berättelsen om Bob igen, då kunde vi göra kopplingar till roboten som vi sett på bilden. Kan det vara så att det är just denna roboten som vi läste om i Ekorrens berättelse? 

Populära inlägg