Kaninen: Vi säger stopp!
I veckan som har gått har vi fortsatt att lägga fokus på värdegrundsarbete. Vi har pratat mycket om vänskap och vikten av att vårda sina kompisrelationer. Vi har läst "Säg stopp" ur de tio små kompisböckerna. Boken handlar inte endast om att säga stopp till en kompis utan även att tänka på hur vi förhåller oss till trafiken. Vi diskuterade om när vi ska säga stopp. Barnen menar att det är viktigt att vi säger stopp när någon slåss. Kompisen ska sluta när vi säger stopp. Vi ska säga förlåt om vi har gjort en kompis ledsen. En bra vän är snäll mot sina kompisar och tröstar.
Vi pratade även om att munnen är ett viktigt redskap som vi använder för att berätta hur vi mår. Istället för att bli arg på kompisen och puttas eller slåss så berättar vi varför vi mår som vi gör. Vi pratade också om att vi måste kunna ge en kompis utrymme om denne är arg och vill gå undan en stund.
Barnen fick titta på en bild av kanin och igelkott. Pedagogerna frågade vad som utspelade sig på bilden och barnen menade att igelkotten slåss medan kaninen säger stopp. De fick välja vilken färg kaninens hand skulle ha och sedan fick de färglägga teckningen.
Vi har programmerat blue-bots. Några barn tyckte att det liknade en robot medan någon annan tyckte att den påminde om ett bi. Vi pratade om hur blue-boten är uppbyggd och barnen menade att den kan gå, den har däck. Man måste trycka på knapparna för att den ska röra på sig. Barnen fick i uppdrag att sammanföra blue-boten med roboten eftersom de båda kände sig ensamma. Barnen fick på egen hand, med handledning från pedagogerna, programmera blue-boten fram till roboten. Vi pratade också om ensamhet. Vad betyder det att vara ensam? Vi fick till svar att när någon är ensam är den själv och letar efter en kompis.
Lpfö18:
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
- förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra
- öppenhet, respekt, solidaritet och ansvarstagande
- intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa