Lillasysters pussel
Inför vårt kommande projekt har vi nyfikenhetsveckor. Detta betyder att vi i personalgruppen skapar en nyfikenhet hos barnen som vi senare kan bygga vidare ett projekt på. Syftet med att ha nyfikenhetsveckor är för att projektet i störta utsträckning vara efter vad barnen intresserar sig för, både i små och stora grupper.
Under veckan som gått har vi fått in ett pussel av någon som kallar sig "lillasyster". I brevet visade det sig finnas ett pussel som saknades bitar och skribenten av pusslet uppmanade barnen att hjälpa till o leta. Barnen har varit väldigt intresserade av att hitta pusselbitar och dem har dykt upp lite överallt, bussen, på matvagnen, i ipaden, under en kompis tallrik för att nämna några. Idag kom de sista pusselbitarna och barnen har idag fått samarbeta för att bygga ihop pusslet. Klurigt med tanke på att vi inte vet hur bilden ska se ut. Barnen delades idag in i 2 grupper för att kunna samarbeta och bygga pusslet. Samarbetet med pusslet dokumenterades med appen imotion på ipaden. Ipaden ställdes in att ta en bild var tredje sekund, bildspelet spelades sen upp snabbspolat där man kan se hur barnen bygger pusslet tillsammans. Dessa finns på avdelningen för barnen att ta del av.
Läroplanen menar att undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden. Förskollärare ska ansvara för det pedagogiska innehållet i undervisningen och för att det målinriktade arbetet främjar barns utveckling och lärande. Barnen ska också uppmuntras i sin nyfikenhet, kreativitet och sitt intresse.