Ny kompis på kaninen

 Inför vår kommande projektbok har vi börjat skapa nyfikenhets aktiviteter. En luftballong har kommit in på kaninen och barnen har börjat fundera kring denna och undrat var den kommer ifrån och om den är verklig. En dag hade luftballongen flyttat på sig och det satt någon i luftballongen. Barnen hoppade och skrek -vem är det? -där är någon i ballongen! Vi lyfte ner hen som satt i ballongen och satte oss på samling. En ny kompis kanske? Det följde med ett brev som vi läste. Vi kom fram till att det var en mus som ville ha nya kompisar, musen kände sig ensam och alla barn svarade Jaaaa på frågan om vi kunde bli kompisar. I samband med detta ville musen få följa med sina kompisar hem och leka, så ny åker musen på nya äventyr varje dag till en ny kanin kompis. Syftet med väskan som följer med era barn hem är att få ta ansvar för någon och att dagen efter få berätta vad de tillsammans har upplevt vilket främjar barnens språkutveckling, turtagning, vi får vänta med spänning på vår tur. Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera barns språkutveckling genom att uppmuntra och ta till vara på barnens nyfikenhet genom en stimulerande miljö, utbildningen ska ge barnen förutsättningar att kunna tänka, lära och kommunicera i olika sammanhang och för skilda syften. Lpfö18




Under de sista två veckorna har vi även arbetat med värdegrunds frågor genom lekar och övningar, vi har också gemensamt pratat om hur vi är en bra kompis. Detta arbete gör vi för att stärka vi känslan och tillhörighet i vår barn grupp. Barnen är mycket aktiva och visar på att de är med på vad vi arbetar med. Vi håller på att göra kompisregler och vi pratar även om att vi har rätt att säga stopp när vi inte vill något. (kompisböcker). 

Barnen har kommit med så fina omtänksamma kommentarer utifrån det som vi har jobbat med som den här: "Alla i hela världen är i vår kompis ring". De har byggt en stor kompis ring.

Vilka fantastiska barn ni har!



Populära inlägg