När barnens inflytande påverkar våra lärmiljöer

 Ett av våra rum på Ekorren har varit stängda en vecka, detta för att rummet förvandlats till något annat. Förut var rummet till för bygg och konstruktion. Vi upplevde dock att rummet var för litet för den typ av aktiviteter och valde att uppmuntra ett av barnens nya intressen. 

I boken "Utveckla barns inflytande" av Jenny Biteus och Teres Engholm presenteras en triangel för att förklara vad barns inflytande handlar om. De tre delar som gör barnens inflytande möjligt är en medveten och närvarande pedagog, en anpassad miljö och inspirerande material. Den menar att lärmiljön och verksamheten ska anpassa efter de barn som finns i den och på det sättet ge dem inflytande i läroplanens strävansmål och på sin utveckling. De menar också att barns inflytande handlar om hur pedagogerna uppmuntrar barnens intresse för att skapa nya miljöer som stimulerar deras intresse och utveckling. 

Läroplanen menar att miljön i förskolan ska erbjuda alla barn varierande aktiviteter i olika sammanhang. Många valmöjligheter ger ökade förutsättningar för barnen att bredda sina lekmönster och val av aktiviteter. Förskolan ska också ge varje barn förutsättningar att utveckla fantasi och föreställningsförmåga. Den tror vi att barnen kan utveckla genom olika typer rollekar där barnen kan ta olika roller. 














Populära inlägg