Ekorren - Barnen tankar om Olikheter och orättvisor

 Med pågående projekt samtalas det mycket om hur vi ser ut och att vi alla är annorlunda. Idag fick barnen reflektera över orden "olika" och "orättvisa". 

Vi tittade på filmen från "Djuren på djuris - alla är olika" Ni kan se den här:
Djuren på Djuris - Alla är olika

Vi samtalade om att det kan vara bra att vara bra på olika saker, för då kan man hjälpa varandra också, precis som i filmen. Vidare under lunchstunden samtalande några barn med pedagog om orden igen. Nedan följer samtliga tankar från barnen: 

Varför är det bra att vara olika?

"Vi kan ju inte vara lika lika"

"Då vet man ju inte vem som är vem"

"För då vet man vem som kan olika saker. Det är bra att kunna olika saker. För om någon ser lika dana ut samtidigt så vet man inte vem som är vem"

"Om man är olika då vet man inte vem som ska gå hem"

"Man kan heta samma sak"

"SÅ man vet vem man är"

"Då kan man veta vilket barn som är vems"

"Man kan tycka om att det är mörkt. Man kan tycka olika" 

"Man är bra på samma saker" 

Vad är du bra på?

"Jag är bra på att knäppa med fingrarna"

"Jag är bra på allting. Bra på att rita klänningar"

"Att gömma mig, när vi leker kurragömma hemma"

"Jag är bra på att bygga med magneter och lego. Jag är också bra på att åka snowboard och pulka"

"Jag är bra på att bygga med pappa i källaren med väggen"

Jag är bra på att rita tidningar, skriva mamma och pappa och dekorera"

"Jag är bra på att hoppa studsmatta. Jag kan också springa fort"

"Jag är bra på att hoppa, klättra och leka"

"Jag är bra på att gå på toa när det är mörkt"

"Jag är bra på att klättra"

"Jag är bra på allt när det är mörkt"

"bra. leka"

Vad betyder ordet orättvist? 

"Det fanns vars en macka. Det är inte orättvist"

"Det betyder att man kanske är lite avundsjuk. Om någon gör något som man vill göra. Då kan man bli lite ledsen"

"Det är orättvist att någon har mycket leksaker och inte delar med sig"

"Man kan bli jättesur och jättearg om någon inte delar med sig. Jätteledsen"

"Jag tycker det är orättvist att leka ensam. När ingen vill leka. Då blir man jätteledsen"

"Då kan man säga till fröken"

"När jag va bebis var det orättvist när hela familjen fick äta och inte jag. Det tyckte jag var orättvist". 



Populära inlägg