Ekorren - Funktionsnedsättningar

I vår projektbok har barnen fastnat för hur roboten ser ut. Det är mycket fokus och diskussioner kring att roboten inte har en hand och att hans "öra" är borta. Barnen kommer ihåg från sagan att djuren hjälper roboten att bli hel igen, men trots detta pratar vi mycket om att han är sönder. 

Idag kom ett nytt digitalt meddelande från roboten som berättade om hur det var i början i den där grottan i skogen, att han faktiskt hade gått sönder. Roboten berättade också att där ju finns människor också som inte inte har alla kroppsdelar men att dem trots detta ändå är lika mycket värda. Vi pratade vi samlingen om just detta, funktionsnedsättningar som det också heter. 

Barnen fick dela med sig av sina erfarenheter: 
"en gång i verkligheten träffade jag en person som bara hade en hand"
"Jag vill bo med roboten så jag kan hjälpa den och städa"
"även om man är vuxen så kan man vara kort"
"Man kan ha bara, vissa har bara ett öga. Vissa människor kan ha ett öra, ett ben"
"Min morfar sitter i rullstol"
"Man kan sitta i rullstol om man skadat eller brutit sitt ben"

Vi pratade också kort om olika hjälpmedel (blindstavar, blindskrift, käpp, rullstol, höraparat bland annat) 

Under lunchen ställde fröken en fråga:
"Om man bara har en hand, hur kan man äta då?"

Vi provade att ha ena armen bakom ryggen
"Jag kan bara dela såhär med kniven"
"Jag har bara en hand. Som roboten"

Men vad händer om man inte har några händer alls, hur äter man då? (detta tyckte barnen var extra kul)
"Nu äter vi som djur"
"Jag suger i mig maten"
"Jag äter som en T-rex"
"Det är lätt för mig"
"Jag har inga händer"
Jag är en robot som heter Lisa, och har inga armar"

Jag har bara en hand. Som roboten

 Jag kan bara dela med kniven såhär



Populära inlägg