Byggkonstruktioner och pedagogisk stund med fokus på språket.
När barnen får leka på egen hand inne på avdelningen strax innan samling så flödar deras fantasi. Barnen bygger med lego, bygger pussel, ritar eller hittar på egna lekar. Barnen får en god chans att samarbeta och kommunicera med varandra för att lyckas bestämma regler och struktur för sin lek.
Följande bild är 2 barns bygge med lego. Dem sitter
gärna i byggrummet och konstruerar olika saker med hjälp av det material som
finns att tillgå. Här har dem byggt ”pang-plan”, "dem kan man flyga med och
panga med". Barnens fantasiförmåga tränas när de med hjälpa av duplo lyckas
bygga något som liknar något annat.
Läroplanen menar att leken ska ha en central plats i
utbildningen. Förskolan ska ha en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar
lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.
Under en planerad pedagogisk stund med sju barn var det
fokus på språket. Barnen fick börja med att leta efter bokstäverna som fanns i
sina namn. Vi lyssnade hur bokstäverna lät och hur dem kunde stava barnens namn.
Turtagningen blev ett givet moment som under hela stunden var i träning. Alla
barnen visste vilken bokstav som var den första i sitt namn, men tillsammans
hjälptes vi åt att hitta alla. Barnen var väldigt samarbetsvilliga och ”lånade
ut” bokstäver från sitt namn för att kompisens skulle kunna skrivas.
Sedan fick barnen titta på ett klipp från ”fem myror är fler
än fyra elefanter”.
Länk till klippet finns här: https://www.youtube.com/watch?v=YkeX8PwNj-g
Detta fick barnen senare träna med hjälp av kort. Fokus i denna övning var inte att hitta det rätta svaret utan att uppmuntra barnens förmåga att resonera, förklara och berätta. Enligt läroplanen ska barnen ges förutsättning att utveckla ett intresse för att samtala kring bilder samt sin förmåga att tolka och ifrågasätta dem. Barnen ska få möjlighet att utveckla ett nyanserat talspråk och ordförråd, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang.