Leka fröken, megapusselbygge och flanoupplevelse
Under den senaste veckan har barnen på Ekorren varit aktiva
med massor av olika aktiviteter.
Några barn fick intresse av att leka ”fröknar”. De tog papper
och penna för att kunna skriva kompisarnas namn. När de behövde hjälp med att skriva sina
kompisar namn fick dem en uppmaning om att titta på namnen i hallen för att kunna
skriva namnen. Barnen koncentrerade sig och denna aktivitet har fortsatt resten
av veckan. Intresset av att skriva och hitta rätt bokstäver gjorde att de kunde
lösa problemet med stavning på egen hand.
Lpfö: Utbildningen i förskolan ska stimulera barnen till att
ta initiativ och ansvar samt ge dem möjligheter att arbeta både självständigt
och tillsammans med andra. Utbildningen ska uppmuntra och utmana barnen att
pröva sina egna och andras ideer.
Under en pedagogisk stund inne satte sig en pedagog och byggde stora pussel tillsammans med barnen. Det var samarbete på hög nivå och pusslet var ganska svårt, men till slut så kunde vi tillsammans bygga hela. När pusslet var klart så såg vi att det var sååå långt. Vi ställde oss frågan det var längre än barnen och fröken.
”Hur ska vi göra
för att ta reda på det?”
”vi måste mäta oss!”.
Sagt och gjort, vi mätte en efter en, både barn och fröknar.
Även barn som inte varit delaktiga i att bygga pusslet intresserade sig för att
mäta sig. Det visade sig att pusslet var längre än barnen men inte längre än
fröken. När vi hade mätt och byggt klart så kom vi på att det fanns ett stort
pussel till. Vi hämtade det andra pusslet
och försökte bygga det också, denna gång var pusslet extra klurigt för
pusselbitarna såg inte ut som det andra, dem var formade på ett annorlunda vis.
När vi var klara var det dags för att mäta oss igen och det andra pusslet var
kortare än oss alla. Alla barnen och fröken var längre än den andra pusslet.
Läroplanen säger att barnen ska ges förutsättningar att utveckla sin matematiska förmåga som bland annat inkluderar mätning, mönster, ordning. Barnen ska också ges förutsättningar att kunna resonera kring matematiska begrepp såsom längre, kortare. De ska också förutsättningar att utveckla förmågan att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar.
På torsdagen delades barnen på eftermiddagen och några barn var inne med en pedagog. Barnen fick uppleva en flanosaga som hette ”sagan om vanten” igen och kunde hjälpa till att återberätta sagan. Efter att vi fått uppleva sagan fick barnen gå in i ateljén för en skapande stund. Barnen färgade en stor vante och sedan rita några av djuren från sagan. Skapelserna från sagan sätts upp inne på avdelningen.
Läroplanen säger att barnen i förskolan ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna till högläsning och samtala om litteraturen och andra texter. De ska också få förutsättningar att utveckla sin förmåga at uttrycka och kommunicera tankar och upplevelser i olika estetiska uttrycksformer som bland annat drama och bild.