Utomhuspedagogik och barnkonvention böcker

 Hej igen!

Äntligen lite sol och värme, vi hoppas verkligen att våren tar över!

Vi passade på att vistas ute så mycket så möjligt och utifrån det har barnen varit med i olika utomhusaktiviteter som bland annat dans, hinderbana, bygg och konstruktion. Vi har även varit på en lekplats som utmanar och uppmuntrar barnen till olika grovmotoriska färdigheter. Barnen har uppskattat det och vi ser att barnen tycker att det är roligt när de testar sin kroppsuppfattning och rörelse förmåga.

Barnen fick också lyssna på  barnkonventions böcker  "Barnens bästa"  och "Lek, vila och fritid" som handlar om att barnens bästa ska alltid överväga vid alla beslut som rör barn och att alla barn har rätt till vila, lek och fritid. . Vi har diskuterat med barnen olika frågor som handlar om barnens bästa ,samt lyssnat in barnens tankar ,funderingar och besvarat deras frågor.. Bland frågorna var det: Vad bestämmer ni barn och vad bestämmer era föräldrar? Varför är det inte bra att alltid få som man vill? Får ni bestämma allt här på förskolan? Några av barnens svar var så:

                                          "För att mamma och pappa vet bäst".

                                          " Fröknarna vet best om vi behöver varma kläder ute".

Barnen fick också utrycka sig genom estetisk uttrycksform illustration för att återbäretta boken samt berätta om sin lek, vila och fritid.

Läroplan  säger också att utbildningen i förskolan  ska utgå från vad som bedöms som barnens bästa och att förskolan ska spegla de värden och rättigheter som uttrycks i FN:s konvention om  barnens rättigheter.



                                                   


Populära inlägg