Cykeltur

 Idag cyklade Ekorrebarnen runt Tingdammskolan. Detta var något vi tidigare gjort och som barnen senare efterfrågade länge. Det var en stor utmaning att cykla så långt. Barnen samarbetade genom att putta fart på kompisen, bytte plats så att dem som satt och åkte med fick cykla. Barnen fick lära sig om trafikregler och att vi cyklar på höger sida. 

Läroplanen menar att arbetslaget i förskolan ska stimulera barnens samspel, förmåga att kompromissa och visa respekt till varandra. 

"Det var så roligt"

"Förra gången fick vi chokladmjölk av Ingrid, kan vi få det nästa gång också?"

"Jag har en supersnabb cykel"

"Vi cyklade nästan förbi mitt hus, för jag bor bara så och upp där"

Att vara ute och cykla ger barnen träning och inte bara i deras grovmotoriska förmåga. 

Under vår utflykt kunde vi i enlighet med läroplanen skapa förutsättningar för barnen att lära känna sin närmiljö och de samhällsfunktioner som har betydelse för det dagliga livet. Barnen kände väl igen sig och kunde berätta om sina erfarenheter på rundan

"Där har jag varit och lekit"

"En gång har jag varit här"







Populära inlägg