TAKK VECKA

 

Hej;

Denna veckan lägger vi EXTRA fokus på TAKK och symboler och värdegrunden.

Vi har jobbat med TAKK och barnen fick lära sig att teckna på olika sorters insekter, samt vi har läst en kort saga med tecken språk som heter ”Byta grejer”.




Vi har läst bok ”Barnets bästa”  som handlar om att barnen ska förstå varför det är inte alltid bra att de bestämmer själv och varför är det viktigt att föräldrarna fattar olika beslut utifrån barnens bästa samt att vi här på förskolan också bestämmer och fattar olika beslut som handlar om barnens bästa.

Barnen tyckte att de bestämmer visa saker som till exempel vilka kläder vill de köpa ,men att de måste lyssna på sina föräldrar när  föräldrar bestämmer att de ska lägga sig i tid.



 Vi har också pratat med barnen om larvar som är beställda från England och som ska komma till oss och vara på kaninen tills dem blir fjärilar. På samlingsmattan visade vi till barnen Sverige och England och havet som finns mellan de två länder. Vi har också skrivit ut en karta och berättat till barnen vad den här karta visar alltså olika världsdelar och att på kartan ser länder och havet mindre men att i verkligheten är det mycket större.

Vi berättade till barnen att larverna kommer åka skepp  från England till Sverige. Barnens tankar var om larverna kommer att kunna andas när de är packade i ett paket  Vi berättade vidare till barnen om att de ska  följa upp vad som pågår med fem larvar som ska bo hos oss på avdelningen och att slutligen kommer de att bli fem fjärilar som barnen ska släppa ut i naturen.



Utomhus skapande då barnen fick skapa en Sveriges och Englands flaga i former av fjäril .



  Denna torsdagen har vi 5 årsgruppen och vi planerade aktiviteten som utgår från barnens intresse och väljer digitala verktyg som ger nya dimensioner till barnens utforskande.  Så har vi använt mer än ett digitalt verktyg samtidigt ( QR-kod , blue-bot robot, programmering, matematik, logiskt tänkande och minne spel

Vi skapade en QR-kod till varje barns bild i 5 årsgruppen och fixade en matta med rutor, som barnen sen fick scanna med Ipad för att se vad som gömde sig bakom QR-koden. QR-koderna i varje ruta var en bild på barnen som går i 5årsgruppen. Varje barn fick programmera och köra en robot till sin bild eller till en kompis bild. De har spelat minnes spel och gissat ” Vems bild det är? Eller Vilken kompis det är som gömmer sig bakom bilden?”  Barnen har varit delaktiga, aktiva och kreativa och dem tycker att det spännande roligt att prova och testa nya idéer och tankar inom digitalisering och teknik. 



Vi önskar er en trevlig helg / personalen i Kaninen.

Populära inlägg