Valborgsmässoafton, Linbäret style 2021

 Valborgsmässoafton och vilken dag  vi fick! 

Dagen började i sin ordning och underförmiddagen plockade vi skräp. Ekorren tog en promenad runt förskolan och lyckades hitta en hel del. Kaninen stannade kvar och plockade upp skräp som legat på vår gård. Finare och renare har vi det nu på och runt vår förskola. Barnen fick handskar på sig för att undvika bakterier från skräpet. 

Läroplanen för förskolan menar att barnen ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling. Genom att samtala med barnen om varför vi plockar skräp, vem det är som slänger det och vad det får för konsekvenser, kan vi vi ge barnen dessa kunskaper. Utbildningen ska ge varje barn möjligheter att utforska, ställa frågor och samtala om företeelser och samband i omvärlden och på så sätt utmana och stimulera deras intresse för hälsa och välbefinnande samt för hållbar utveckling. Inne på ekorren pratades det mest om att fåglarna dör av att äta tuggummi och att djuren mår dåligt av att äta skräpet. Barnen får möjlighet att samtala och fundera på varför vi hjälper naturen att bli ren, men vi pratar också om varför människor slänger skräpet?

"Det ska ju kastas i papperskorgen!"

"Ja, annars kan djuren dö! Jag har sett en död fågelunge en gång"




Efter att vi plockat skräp hade pedagogerna förberett tre olika stationer. Säckhoppning, stafflimålning av majbål (eld) och ansiktsmålning (barnens önskemål). Barnen delades in i 3 grupper som snurrade runt. Alla barnen blev erbjudna att göra aktiviteterna. 

Säckhoppningen erbjöds bland annat för att stimulera barnens behov rörelse. Läroplanen skriver att utbildningen i förskolan ska ge barnen möjlighet att uppleva rörelseglädje och därigenom utveckla sitt intresse för att vara fysiskt aktiva. Många skratt hördes när hoppningen var igång, kompisarna hejade också på och tillsammans kunde de barn som ville hoppa. 





Stafflimålningen ute började med ett lärarlett samtal om vad elden var för något. Vad är det som brinner? 

"Det är elden"
"Man kan grilla marshmallows på elden"
"Jag har en grill hemma"
"Man har pinnar som man har i elden"

Barnen fick måla på staffli sin version av en eld. Vi pratade om vilka färger elden hade och hur den såg ut. I bakgrunden spelades klassisk musik som skulle stimulera lugnet i att skapa sitt alster. Barnen upplevdes tycka om att måla. Utbildningen i förskolan ska enligt läroplanen ge barnen möjlighet att uppleva och gestalta genom olika estetiska uttrycksformer som bland annat bild. Detta inbegriper att barnen ska få möjlighet att konstruera och skapa genom att använda olika material. På så sätt är skapande både ett innehåll och en metod i förskolan för att främja barnens utveckling och lärande. 







På eftermiddagen fick Ekorren se på en filmsnutt om "Barr och Pinne räddar världen". Filen handlade om vad man skulle göra med sitt picknickskräp som man hade över från utflykt eller liknande. 
Länk till filmen hittar du här: 

 
Senare på eftermiddagen hade barnen sett fram emot ett experiment. Tidigare i veckan hade några barn intresserat sig för vulkaner och byggt egna i sandlådan. En pedagog frågade barnen om de skulle vilja ha ett vulkanutbrott i sina vulkaner och det  ville dem gärna. Pedagogen gick in för att hämta bakpulver, vinäger och karamellfärg. Tillsammans bildade dem en kemisk reaktion som gjorde att det såg ut som ett vulkanutbrott. Här kom senare frågan om hur man kunde göra ett större vulkanutbrott. Ett av barnen säger

"Jag har sett på youtube att man kan göra en vulkan med coca cola och blåa mentos" 

Pedagogen lovade att barnen skulle få utforska detta vid ett senare tillfälle. Enligt läroplanen för förskolan ska ge barnen förutsättning att utveckla en förståelse för enkla kemiska processer. Detta kunde vi ge dem genom dessa typer av upplevelser. Vad händer när det blandas?


 Idag hade pedagogen tagit med mentos och coca cola. Barnen förberedde sig runt om sandlådekanten för att kunna ta del av experiementet. Pedagogen frågade om barnen visste vad som skulle hända när vi blandade

"Det kommer spruta"
"Det kommer explodera"
"Det kommer svämma över jättemycket"
"det kommer komma ut så"

Då vi inte visste vilken effekt vi skulle få fick pedagogen ansvara för blandningen och barnen ta ett säkert avstånd för att titta på. Barnen räknade ner från 10 och sedan hällde pedagogen ner mentos i coca colan. Effekten vi fick var inte den vi förväntade oss, det blev ett vulkanutbrott men ingen explosion. Vi frågade varför och vad vi kan göra för att få bättre effekt: 

"Man måste ha en större sån och mer coca cola"
"man måste ha mer mentos"
"Man ska stoppa ner i flaskan"

Då detta var ett experiment som intresserade de flesta barnen vill vi gå vidare i detta och försöka få en större effekt. Har ni tips mottages dessa gärna. 


Vi är tacksamma över att få spendera denna dagen tillsammans med era barn och vi har haft en rolig dag tillsammans. Varje avdelning har fått ett diplom där vi blir tackade för att vi håller vår natur ren. 







Populära inlägg