Digitalt meningsskapande i förskolan

Hej och välkomna hit! 

I detta inlägget vill vi visa er lite exempel på hur vi på Snigeln arbetar med digitalisering i förskolan och hur era barn får ta del av digitala verktyg. De digitala verktyg som vi använder oss av är bland annat kameror, lärplattor, projektorer, ljusbord och högtalare. 

Barnen erbjuds ofta kameror för att själva få dokumentera, utforska och ta foton på det som deras nyfikenhet riktar sig mot. Det ger även oss en tydlig inblick i deras synfält och gör det lätt för oss att tillsammans med barnen kunna reflektera kring bilderna i efterhand. 





Lärplattorna är fulla med pedagogiska appar som vi kan ha som komplement i undervisningen. Ibland söker vi efter fakta tillsammans, är det verkligen maskbajs vi har hittat? Ja det ser faktiskt likadant ut som på bilden. Vi brukar lyssna på hur olika djur låter, använda appar som hjälper oss att känna igen olika känslor och även lärplattorna använder vi som kameror ibland. 


Projektorn använder vi för att skapa tillfälliga miljöer. Med hjälp av projicering kan vi vara var vi vill egentligen. I skogen, på en byggarbetsplats eller varför inte inuti Kurrans och Pigans stubbe? Ibland kör vi tåg, flyger flygplan eller spanar på djur i djungeln. Det skapar en magisk stämning och väcker mycket kreativitet och nyfikenhet hos barnen. 



Under terminens gång har vi använt högtalarna mycket för att tillföra ljud till olika miljöer, bland annat genom att gömma dem i buskarna. Kanske pratar era barn mycket om lejonen i buskarna hemma? Ljusbord och ficklampor använder vi också för att utforska olika ljus och skuggor och inbjuder till ett roligt sätt att lära. 



Populära inlägg