Nyckelpigans digitala föräldramöte

Vi arbetar med boken ”Kurran och Pigan räddar en liten”. Detta arbete kommer att sträcka sig under hela läsåret 2020/2021. Ungefär en gång i månaden så läser vi ett par sidor och stannar upp och pratar om vad vi har fått veta. Vi utgår alltid från barnens intresse och då vi fick veta i början av terminen att någon i boken är ledsen och verkar rädd så fastnade barnen för värdegrunden med allt vad det innebär.

 Vi har pratat mycket om känslor

-Glad

-Arg

-Ledsen

-Rädd

Vi tyckte att det var viktigt att barnen kom i kontakt med sina känslor så att vi vidare kan gå djupare in på leken och hur man som kompis förhåller sig till denna. Leken är väldigt viktig i förskolan, barnen lär sig att bli del av ett socialt sammanhang. Att få syn på sina egna känslor och andras gör att barnen lättare kan förhålla sig till lekens regler.

Vi har två utvecklingsområden som vi planerar verksamheten utifrån – ”sagans magiska möjligheter till språkutveckling” samt ”digitalt meningsskapande i förskolan”

Under ”sagans magiska möjligheter till språkutveckling” där vill vi ge barnen möjlighet att möta högläsningen. Vi läser mycket, både böcker om känslor men även ur de tio små kompisböckerna. Böcker ger barnen en stor möjlighet att utveckla sin språkutveckling. Vi använder oss mycket av lässtrategier (se bild nedan). 

Vi använder boken som ett verktyg där barnen blir producenter. Det är inte givet att vi ska läsa boken utan barnen kan berätta en saga utifrån bilderna. Vi har även parallelläsning där vi har en sagostund på två olika språk, där syftet är att erbjuda en mångfaldig och språkstimulerande undervisning. Minst en dag i veckan försöker vi gå iväg för att hälsa på hos Kurran och Pigan. De bor i en stubbe nära förskolan. Utifrån vad vi får veta i boken om Kurran, Pigan och larven så gör vi upp scenarion utifrån detta när vi besöker deras hem. För tillfället har fokus legat på fågeln som letar efter larven eftersom detta är det sista som vi har läst.

Under ”digitalt meningsskapande i förskolan” där vill vi ge barnen möjlighet att möta digitala verktyg på ett lekfullt sätt. Vi har jobbat med appen ”puffarna” där fokus ligger på känslor. Barnen uppskattar appen väldigt mycket och den ger mer tyngd i det som vi arbetar med. Känslorna blir mer tydliga för barnen när de arbetar med ”puffarna”. Framöver ska vi arbeta med ”green screen” och ”mymemo” (vi kan skapa egna memoryspel med bilder, ljudinspelningar och text.)

Barnen uppskattar vårt arbete med värdegrunden men vi får se framöver vart deras intresse styr projektet. Boken handlar även om hur larven växer och blir till en fjäril (storlek), maten de äter, familjekonstellationer etc.

Populära inlägg