Terminens gång på Kaninen

 Hej!

Nu var det dags för blogga in och vi vill passa på att berätta till er  lite mer om utbildningen som era barn har varit med under terminens gång.

Vi har riktat vår undervisning mot förskolans två mål: Sagans magiska möjligheter till språkutveckling och digitalt meningsskapande i förskolan. Vi bedriver undervisningen både inne och ute. Utifrån det så har vi påbörjat läsa vårt projekt bok "Kurran och Pigan räddar en liten". Vi läser till barnen två sidor i taget där vi delar barnen i mindre grupp så att alla barn för förutsättningar att uttrycka sig, ställa frågor och reflektera över det som händer i boken. Vi har använd oss av olika  sätt att läsa och av olika lässtrategier, bland annat med hjälp av digital Camera där barnen fick också möjlighet att fördjupa sig i färgrika bilder från boken, tolka och samtala om bilderna.


Även spågumman Julia och fråge apan var en av läsfixarna som era barn har träffat under högläsningen.


Vi har kopplat projekt bok till barnens " lilla skog "som vi besöker varje måndag och barnen följer vad som händer under hösten med skogen genom att de leker och utforskar löv, träd, svampar och olika bär. Vi följer alltid barnens intresse och utifrån det förskar vidare. Vi använder oss av olika sorters litteratur som fakta böcker och andra sagor för att ha en röd tråd i det som barnen visar intresse för. Kurran och Pigan följer alltid med barnen till skogen och ibland träffar de på nya kompisar  som kanin och igelkott.

Vidare så har barnen varit delaktiga och har skapat tillsammans med oss Kurrans och Pigans lek skog på avdelningen där dom har skapat olika sorters träd, växter och djur utifrån upplevelser från boken och skogen. Barnen har varit med i olika estetiska utryckformer som bild sång, dans, musik och drama samt med att konstruera och skapa för att få möjlighet att kommunicera på olika sätt om det som de har mött i utbildningen .De har lärt sig några nya sånger och ramsor bland annat "Lilla Kurran", sång om hösten och ramsan om svampen.

Barnen har använd sig av digitala verktyg för att på ett lekfullt sätt utforska, undersöka, samtala och upptäcka  både det som de  möter i utbildningen samt det som de visar intresse för. Vi har skapat  digitalt hörna där barnen kan själv scanna QR koder och använda sig av digitala verktyg som en komplement för lärande och utveckling. Detta innebär att vi skapar  förutsättningar för barnen att utforska och lära både analogt och digitalt.





Populära inlägg