Ekorrens hösttermin

 Vi har två utvecklings område som vi arbetar med:
1. Sagans magiska möjligheter till språkutveckling 
2. Digitalt meningsskapande i förskolan 


Utifrån våra utvecklingsområde arbetar vi med vårt projekt, boken "Kurran och Pigan hittar en liten" 



När vi arbetar med sagans magiska möjligheter till språkutveckling har vi undervisningar både inomhus och utomhus. Vi läser 2 sidor i taget och reflekterar tillsammans med barnen så att varje barn får möjlighet att utrycka sina åsikter tankar och funderingar. Vi gestaltar det som händer i boken med drama, skapande i olika material och musik och sång. Vårt lilla skogsrum inne på avdelningen har vi skapat tillsammans med barnen så att de känner sig delaktiga.

Tillsammans med barnen tillägger/förändrar vi material utifrån deras intresse och behov. Vi reflekterar tillsammans i liten/stor grupp så att alla barn kommer till tals och ge dem tid.




Vi använder TAKK som ett stöd till språket.

Dagligen använder vi vår struktur tavla för att barnen ska känna sig trygga och veta vad som ska hända under dagen.


Vi går varje vecka till vår lilla skog, vi tittar på vad som finns där, vad har förändrats? Kurran och Pigan har ofta ett uppdrag som alla ska lösa tillsammans, vi har träffat nya kompisar som sen får följa hem med oss och bo i vår Lilla skog. De har gett oss städuppdrag i vår Lilla skog och fler uppdrag kommer till barnen.






Vi ska inte glömma och säga det viktigaste, Kurran och Pigan följer alltid med oss! 😁


När det gäller digitala meningsskapande använder vi olika digitala verktyg som tex. projektor, kamera, lär plattor, data, högtalare. 

Vi projicerar upp olika miljöer, vi lyssnar på hur olika djur låter, ser ut, var de lever och äter. Barnen får använda kameror och lär plattor för att dokumentera och sedan reflektera över bilder.

Vi ser att barnens intresse riktas mot djur, så använder vi oss av olika fakta, sago böcker som vi läser på våra högläsningsstunder. Läser 10 små kompisböcker som handlar om hur det är vara en bra kompis? hur ska man göra när någon är ledsen? olika förslag i från de böckerna. Läser barnkonvention 10 st som handlar om barns rättigheter.



Vi arbetar ute ifrån förskolans läroplan som innehåller två delar. Den första delen är "Förskolans värdegrund och uppdrag" och den andra delen är "Mål och riktlinjer"

Populära inlägg