Fallskärmslek och digitalisering
Idag har vi delat upp gruppen i grupper. En grupp var inne med en pedagog och fick upptäcka något som heter digitalisering. Pedagogen frågade barnen om de visste vad digitalisering var. Barnen svarade
"man sjunger med den",
"Det är när man filmar och man lägger det på youtube och tittar på sin egen video"
"när man kan få målarblad från"
Gruppen pratade om att det fanns olika saker som man kan programmera som till exempel dator, mobil, ipad, TV och vattenkokare.
"Den kan inte öppna sig själv, vi måste trycka på knappen och den måste börja koka vatten, vi måste trycka på knappen"
Efter en diskussion fick barnen delta i analog programmering där de skulle programmera varandra. Vi var på mattan och berättade hur de skulle gå.
Resten av gruppen hade samling på kullen. På kullen samtalade vi med barnen om vad ordet samarbete betyder. Barnen kom väl ihåg det vi hade pratat om och vi kom på flera exempel på hur man kan samarbeta med varandra.
"Om man bygger ett torn så kan man hjälpa varandra"
Läroplanen säger att förskolan ska vara en levande social gemenskap som ger trygghet samt lust och vilja att lära. Barnen ska få chansen att skapa sammanhang och mening utifrån sina tidigare erfarenheter och sätt att tänka.
Efter samlingen fortsatte vi med att samarbeta med fallskärmen, denna gången var gruppen annorlunda eftersom vissa barn hade grupp och andra hade varit på femårsgrupp dagen innan. Pedagogen hade tagit fram en mindre fallskärm som gjorde att vi alla kom lite närmare varandra. Vi använde också en mindre boll. Utmaningen var att samarbeta så att bollen skulle gå genom hålet. Barnen tyckte den minder fallskärmen var lättare att manövrera men det var fortfarande svårt att få bollen ner i hålen, vissa gånger kämpade barnen länge och till sist gick det!