Vi planterar!

Även om vintern inte riktigt vill släppa taget så har vi så smått börjat att prata om våren. I läroplanen för förskolan (Lpfö18) så betonar denna vikten med naturvetenskap.

Förskolan ska ge varje barn förutsättning att utveckla förståelse för naturvetenskap, kunskaper och växter och djur

 

Vid en utevistelse under veckan så började barnen leka att de planterade. Pedagogerna dokumenterade hela processen.


Först ska vi kratta och sedan ska vi gräva en grop

                                                                                    
Vi har planterat gurka och vitlök i jorden. 


Vi ska lägga jord på och sedan ska vi vattna!

Barnen berättade vidare att "Vi ska plantera frön, det är fågelfrön. Då växer det potatis! Blommor behöver vatten, då växer dom. Man planterar på våren, då växer blommorna."



Vi har under samlingen läst boken "Castor odlar" 


Boken är informativ och barnen fick lära sig lite ny kunskap om hur man odlar. Under tiden som vi läste boken så åt barnen äpple och vi började prata om hur man kan plantera kärnor av olika slag. Barnen tyckte att detta lät intressant så vi kom överens om att vi tillsammans ska så, vattna och vårda kärnor av olika slag. Barnen kommer då att få se hela processen från kärnan som läggs ner i jorden till att den spricker upp och blir till en planta.



Barnen hade ett önskemål om att rita en vårteckning. "Vi ska rita blommor, pumpor och regnbågar!" sa de glatt när materialet plockades fram. 




Så här fint blev det färdiga resultatet!








Populära inlägg