Sagan om vanten och mikroskopiska ägget

Denna veckan har vår nya förskollärare Therese börjat på Ekorren. Hon välkomnas och vi hoppas hon ska trivas hos oss. Just nu jobbar hon extra mycket med att lära känna alla barnen och har snart lärt sig allas namn. 

I måndags gick vi till en närliggande lekplats, där tog vi med mikroskopiska ägget för att undersöka sanden på nära håll. Barnen visade stort intresse och förvånades när vi zoomade in på sanden.
"Det ser ut som popcorn" var det några barn som sa, och ja, det gjorde det faktiskt! Barnen fick chans att utforska även gräset och annat som fanns i närheten. Längre fram kommer det mikroskopiska ägget att användas mer. Barnen kommer också att få en möjlighet att utforska på egen hand i samråd med vuxen. Detta ger barnen möjlighet att upptäcka och utforska teknik i vardagen, som enligt läroplanen är ett av förskolans många uppdrag. 





I onsdags introducerades en saga för barnen som hette "Sagan om vanten". Pedagogen läste sagan om vanten och hade material med sig. Barnen satt nyfikna och lyssnade bra på sagan medan pedagogen dramatiserade sagan om alla djuren som ville få plats i vanten. Fråga gärna barnen om sagan om vanten, det är en fin berättelse. 

Enligt läroplanen för förskolan ska utbildningen i förskolan stimulera barnen ska få möjlighet att förundras och utveckla sin förmåga att kommunicera och reflektera. Efter sagan hade barnen tillsammans med pedagogerna en sammarbetsövning. På golvet fanns det först 5 rockringar som barnen tillsammans skulle stå inom. En efter en tog pedagogen bort en rockring och tillslut fick alla 14 barnen plats i så lite som 2 rockringar. Det var väldigt trångt, men det gick för att vi samarbetade och såg till att alla hade en plats. 

Innan lunchen fick barnen en chans att återberätta sagan och sammarbetsövningen. Barnens svar visade på att dem var koncentrerade under sagans gång och att de tyckte sammarbetsövningen var givande och rolig. 


Populära inlägg