Samarbete, digitalisering och vårens tecken i närmiljön

 Utifrån vårt arbete ser vi stor intresse för samarbete samt ser vi tydliga spår hos barnen. Barnen själva kommer då och då med kommentarer som :


" Titta som vi samarbetar fint" 
"Vi kan samarbeta och hjälpas åt så att vi plockar undan snabbare" 


Vi fortsätter arbeta med samarbetsövningar. Tillsammans har vi skapat jättefina ekorrar som vi satte upp i vår hall. 
 Läroplanen säger att leken kan utmana och stimulera barns motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning. Det är därför av stor vikt att ge barnen utrymme för leka, experimentera och uppleva.




Analoga programmeringen är fortfarande i gång, andra barn har fått ta del av det och utrycka sina tankar och funderingar kring vad ordet programmering betyder 

"det är kaniner"
"det är fjärilar" 
"det betyder att man har en data och man trycker på bokstäverna och då programmerar man sig själv"

Dem har också fått svara på frågan om vad är det vi  har hemma som man kan programmera :
-tv, pappas datorn , telefon, man kan programmera en leksak, kaffemaskin, lampan, toalettstol, vattenkokare, dusch o mm.. 

"Man kan programmera en människa genom att man sätter på en grej på huvudet och den grejen har en kontroll och då så programmerar man människan så att den gr var man vill "

Efter samtalet och funderingar fick barnen prova på och programmera varandra , de tyckte att det var roligt men också lite svårt. 
"Det är svårt när man är inte riktigt"

När vi var färdiga med programmeringen ,reflekterade vi över hur det gick och vad dem tyckte om det. 

"jag är rädd om jag skulle vara en data och spel mig på en data ,för då hade jag saknat min mamma och pappa .för jag är fortfarande riktigt"
"jag trodde att man måste programmera med en data och sätta en grej uppe på huvudet" 

Läroplanen menar att arbetslaget ska utmana barnens nyfikenhet och förståelse för språk, kommunikation och teknik. Förskolan ska ge barnen förutsättningar att utveckla förmågan at upptäcka och utforska teknik i vardagen. 

Vi har också varit i vår lilla skog och  promenerat runt i vår närmiljö för att leta efter vårens tecken. Vi har hittat knoppar på trädet , blommor, fåglar, sniglar, maskar.. 








Populära inlägg