Programmering, språkutveckling samt utforskande av vår tecken

 Denna veckan började kaninen med att gå till skogen för att leta efter vårtecken som kopplades till årstider. I letande av vårtecken hittade barnen snödroppar och vintergäck och fick dessutom illustrera dem på papper. Under skogsbesöket illustrerade barnen gul gäck och lyssnade efter ljud från fåglar. Barnen hade även fruktstunden ute i skogen vilket de tyckte var mysigt och roligt. I och med att vi gick till skogen när det var dimmigt uppmärksammade vi barnen vad som var i luften? vilket barnen svarade på att det var dimma medan andra svarade att det var vatten i luften. Barnen har fortsatt att arbeta med årstider på varierande sätt dels genom programmering och även arbetat med återberättande av händelserna i Kurran och Pigan.  Barnen har även haft högläsning i smågrupper i vår sagobuss och finner den miljön väldigt spännande. Under högläsningen av Kurran och Pigan delade barnen med sig av reflektiva tankar när de såg Dodo använda sig av fjärilsvingar. I och med att barnen har högläsningen och programmeringen i smågrupper var dem väldigt duktiga på att samarbeta samt hjälp varandra.

"Förskolan ska erbjuda barnen  en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna till högläsning och samtala om litteratur och andra texter, 

"Utbildningen ska ge barnen förutsättningar att kunna tänka, lära och kommunicera i olika sammanhang och för skilda syften."

"Utbildningen ska ta tillvara barnens nyfikenhet samt utmana och stimulera deras intresse för och kunskaper om natur, samhälle och teknik".




Vi har även haft utomhuspedagogik där barnen har erbjudits olika stationer med olika aktiviteter balansbanor, konstruktionsstation,  station för rörelse och jympa mm.



Barnen har tillsammans med pedagogerna hängt upp kurran och Pigan bilder på gårdens baksida som hjälper dem reflektera.



Populära inlägg