Linbärets påskfest
Idag hade vi påskfest på förskolan. Igår pyntade vi på våra
avdelningar och idag förberedde vi oss inför att ha fest ute på gården.
Pedagogerna på Ekorren och Kaninen har gemensamt ordnat olika
stationer med aktiviteter för barnen. På de olika stationer testades barnens
olika färdigheter. Fantasiförmåga, fin- och grovmotorik, tankeförmåga och
resonemang bland annat.
Enligt läroplanen ska förskolan ska överföra och utveckla
ett kulturarv där värden, traditioner, historia och kunskaper ska föras vidare
från en generation till nästa. På samlingen pratade vi kort om varför vi firar
påsk och berättade att den firas på grund av Jesus död och uppståndelse, men
att man också firar påsken för att uppmärksamma våren. Vi gav barnen utrymme
att reflektera kring varför vi firar påsk och barnens kommentarer handlade mest
om påskharen, påskägg och godis.
De olika stationerna fanns det
-
”tjillevippen”/”tippen”. En lek som innebär att
där finns popcorn på en höna, ett barn blundar och de andra bestämmer vilket
popcorn som är ”tjillevippen”. Det barn som blundat ska sedan äta en efter en
popcorn tills barnen säger ”tjillevippen” när barnet äter den som bestämts. Sedan
går turen över till nästa.
-
Tipsrunda med påskinspirerande frågor
-
Guldägg med uppmaningar
-
Äggblansering med en sked
-
Flanosaga om påskkärringen som fläg vilse
-
Musikstund med påskinspirerade sånger och instrument.
Barnen uppskattade stationerna, popcornstationen var en klar
favorit. Vi avslutade med disco där vi hade dans och musik ute tillsammans.
Senare gick vi in och åt påskbuffe som vår kock hade lagat.