Linbärets påskfest

 

Idag hade vi påskfest på förskolan. Igår pyntade vi på våra avdelningar och idag förberedde vi oss inför att ha fest ute på gården.



Pedagogerna på Ekorren och Kaninen har gemensamt ordnat olika stationer med aktiviteter för barnen. På de olika stationer testades barnens olika färdigheter. Fantasiförmåga, fin- och grovmotorik, tankeförmåga och resonemang bland annat.

Enligt läroplanen ska förskolan ska överföra och utveckla ett kulturarv där värden, traditioner, historia och kunskaper ska föras vidare från en generation till nästa. På samlingen pratade vi kort om varför vi firar påsk och berättade att den firas på grund av Jesus död och uppståndelse, men att man också firar påsken för att uppmärksamma våren. Vi gav barnen utrymme att reflektera kring varför vi firar påsk och barnens kommentarer handlade mest om påskharen, påskägg och godis.

De olika stationerna fanns det

-       ”tjillevippen”/”tippen”. En lek som innebär att där finns popcorn på en höna, ett barn blundar och de andra bestämmer vilket popcorn som är ”tjillevippen”. Det barn som blundat ska sedan äta en efter en popcorn tills barnen säger ”tjillevippen” när barnet äter den som bestämts. Sedan går turen över till nästa.



-       Tipsrunda med påskinspirerande frågor



-       Guldägg med uppmaningar



-       Äggblansering med en sked



-       Flanosaga om påskkärringen som fläg vilse

-       Musikstund med påskinspirerade sånger och instrument.

Barnen uppskattade stationerna, popcornstationen var en klar favorit. Vi avslutade med disco där vi hade dans och musik ute tillsammans.

Senare gick vi in och åt påskbuffe som vår kock hade lagat.



Populära inlägg