Vi fortsätter följa vårens tecken!

 Denna vecka fick barnen besöka skogen igen och följa upp vårens tecken för att se om det hade vuxit flera saker sedan sist vi var där. Genom dessa uppföljningar har barnen lyckats upptäcka att det hade vuxit flera blommor samt gräset var grönare. barnen ställdes frågor som kunde hjälpa dem i sina reflektioner.  I reflektionen med barngruppen använde vi deras dokumentationer som de hade tagit när vi var skogen. Detta gjorde barngruppen både glada och stolta över att de kunde känna igen  sina dokumentationer och berättade för sina kompisar.  Barnen uppskattade att de läts dokumentera under aktiviteten. Varför har det vuxit flera växter än sist? Barnen hade bra och genomtänkta  hypoteser tex marken är varm. Det blev även fina teckningar och samtalen kring sina skapelser.  under dessa skapande stunderna förekom mycket arbetsglädje, samarbete och gemenskap.  I sina samtal med varandra använder barnen rätt begrepp till de olika växter, tex 


Vi har även fortsatt att läsa boken om Kurrans och Piggans vinter äventyr i mindre grupp och barnen fick möjlighet till en tillbaka blicken och samtalade om tidigare händelser, samt läste några nya sidor.

För att alla barn skulle ges möjligheten till högläsning i smågrupper delades de upp i två mindre grupper. En grupp som inte hade högläsning gick till en lekplats för att fortsätta leta efter vårtecken medan andra gruppen hade högläsning. Alla grupper turades om och fick lika möjligheter till båda aktiviteter. Vilka djur kommer fram på våren?, var utgångsfrågan som barnen har också reflekterat över tillsammans.  

Barnen gick till lekplatsen med en medvetenhet samt ett litet uppdrag vilket de tyckte var roligt. Under utevistelsen på lekplatsen letade barnen och hittade vårtecken, tex nyckelpigor, knoppar på trädet och sniglar. i och med att vi har gått genom vissa växter som blommar på våren  kunde även barnen benämna växterna entusiastiskt.


       







Populära inlägg