Blogg in- Digitalt meningsskapande i förskolan- Snigeln
Digitalt meningsskapande i förskolan
När det pratas om digitala verktyg i förskolan kan det ibland finnas en tro om att det handlar om att spela spel på lärplattan. Men i förskolan ser det annorlunda ut, här handlar det om det digitala meningsskapandet och lärandet.
Barnens roll är att vara kreativa producenter och inte konsumenter. Barnen kommunicerar, ställer frågor, reflekterar och utforskar i olika lärmiljöer med hjälp av digitala verktyg.
Den digitala tekniken är ett verktyg bland många andra verktyg som vi använder oss av i vårt vardagliga pedagogiska arbete kring inspirerande miljöer, pedagogisk dokumentation, reflektion m.m.
Malmö Stad vill bygga en förskola där digitala verktyg ska vara lika självklara som pennan, penseln, papper eller boken.
Utifrån det strävar vi efter att:
-utbildningen
ska ge varje barn förutsättning att använda digitala verktyg som producent
Malmö Stad har en IKT-plan som förtydligar betydelse av användning
av det digitala verktyget i förskolan.
-utbildningen ska ge varje barn förutsättning
att möta digitala verktyg i lekfulla, utforskande och magiska lärmiljöer
-utbildningen
ska ge varje barn förutsättning att dokumentera och reflektera kring innehållet
i sin utbildning med hjälp av digitala verktyg
Malmö Stad har en IKT-plan som förtydligar betydelse av användning
av det digitala verktyget i förskolan.
Här är några citat från den:
”När barnen bl.a. upptäcker, upplever,
producerar och reflekterar med hjälp av digitala verktyg lägger förskolan
grunden för den digitala kompetensen, som är en av EU:s åtta
nyckelkompetenser.”
”IKT används som ett medel för att underlätta,
inspirera, utveckla, motivera och göra lärande lustfyllt.”
-utbildningen
ska ge varje barn förutsättning att använda digitala verktyg som producent
-utbildningen ska ge varje barn förutsättning
att möta digitala verktyg i lekfulla, utforskande och magiska lärmiljöer
-utbildningen ska ge varje barn förutsättning
att dokumentera och reflektera kring innehållet i sin utbildning med hjälp av
digitala verktyg
Dokumentation |
Digitala
verktyg ska vara tillgängliga för dokumentationsarbete i verksamheten, där
också barnen ges möjlighet att vara delaktiga och ha inflyttande. |
Lärandemiljöer |
De
digitala verktygen ska vara tillgängliga på samma sätt som annat material i
förskolans lärandemiljö. |
Kreativa
producenter |
Förskolan
ska erbjuda barn att också bli producenter med hjälp av digitala teknik. |
Alla
barns rätt till stöd |
Alla
barn har rätt att utvecklas, med stöd av digitala verktyg, så långt som
möjligt i riktning mot läroplanens mål. |
På Snigeln har barnen tagit del av olika digitala verktyg och
kommer fortsätta att göra det i framtiden. Dagligen erbjuds barnen olika
inspirerande och lustfyllda miljöer som är framskapade med både det analoga och
det digitala verktyget.
Det projiceras varje morgon för att skapa en lockande miljö där barnen kan i
lugn i ro börja dagen, lugn musik är också igång vid frukostbuffén, lysande
klossar och lampor som är väldigt uppskattat av barnen. Barnen bygger med de
lysande klossarna och vanliga klossar och det bildar ett spännande sken inne i
klossarna.
Sen använder vi andra verktyg när vi arbetar med projektet för att förstärka
barns förståelse och inflytande.
Vi använder Lady bug för att läsa böcker, green screen för att förstärka barnens upplevelse genom att barnen helt plötsligt kan befinna sig i boken och stå på en regnbåge, det låter spännande, va? Eller helt enkelt flygga i en luftballong? Vi har också utforskat med Wifi-pucken och zoomat in olika saker, så att vi kunde se material från nära håll.
Vi använder Lady bug för att läsa böcker, green screen för att förstärka barnens upplevelse genom att barnen helt plötsligt kan befinna sig i boken och stå på en regnbåge, det låter spännande, va? Eller helt enkelt flygga i en luftballong? Vi har också utforskat med Wifi-pucken och zoomat in olika saker, så att vi kunde se material från nära håll.
För att avsluta det hela vill vi bara kort berätta att syftet
med de digitala verktygen är att väcka barnens nyfikenhet, skapa lustfyllda och
lärorika miljöer där barnen kan upptäcka och erövra nya kunskaper.