Blogg-in Ekorren. Sagans magiska möjligheter till språkutveckling
Sagans magiska möjligheter till språkutveckling
Under detta utvecklingsmål vill vi belysa vårt projekterande arbetssätt. Vi arbetar utifrån en gemensam bok i hela huset där vi låter barnens tankar och reflektioner styra vilken riktning vi ska. Detta läsår arbetar vi med Sven Nordqvist bok ”Var är min syster”. Sven Nordqvist (som ni känner igen som författaren av bland annat ”Pettsson och Findus”-böckerna) är väldigt känd för sina detaljrika bilder. Även så är det i denna bok där han faktiskt först skapade bilderna och senare skrev han texten till dem. I boken får vi följa en mus-bror som letar efter sin syster som är borta. Boken utspelar sig först i en vad vi förstår som hemmiljö. Sedan ger sig bror-musen och en vuxen-mus ut sin luftballong för att leta reda på henne. Broren berättar saker systern har sagt och berättat om, vilket leder oss till väldigt nyanserade landskap, miljöer och platser.Vårt projekt startade genom att sätta upp bilden på systern
lite överallt för att barnens nyfikenhet skulle väckas, sedan kom brev med
pussel, fotspår och andra roligheter.
För att kicka igång projektet har vi en gemensam
projektstart som vi kallar ”happening”. De båda mössen kom på besök och spelade
upp en lite teater där den ena musen letade efter den andra. En rolig
föreställning som gemensamt bjöd på skratt och skoj. Efteråt fick barnen en
utmaning i att skapa egna kikare för att kunna ”hålla utkik” efter syster.
Efter detta är projektet igång på varje avdelning.
En gång varannan vecka har vi projektgrupp som fokuserar på
projektet och hur vi gemensamt går vidare. I projektgruppen tas det beslut om hur långt
fram i boken vi ska gå och vi tipsar varandra om vad man kan jobba med utifrån
gruppens intresse. Detta skapar en helhet i projektet och alla barnen får ta del av
projektet i lagom takt.
På Ekorren har barnens intresse för musen varit stort redan
från början, en del barn pratar mycket om musen hemma och blir exalterade när
något nytt händer.
Bilderna som finns i boken ger utrymme för reflektion och
barnens tankar, vad ser dem på bilderna? Det är sedan där vi lägger grunden i
hur vi fortsätter. Barnen fastnade direkt för regnbågen och luftballongen vilket
blev en självklar tråd att följa upp. Barnen har fått ta del av hur regnbågen
fungerar och vidare kommer vi att arbeta mer med luftballongen.
Under projektets gång ställer vi didaktiska frågor som låter
barnens svar bli mer språkutvecklande. De didaktiska frågorna är hur, vad, vem,
var och varför. Detta gör att barnen inte kan ge korta svar som ja eller nej
utan behöver utveckla svaren lite mer.
När vi läser och arbetar med boken gör vi det både i
helgrupp och i mindre grupper. I den större gruppen ger vi alla barn samma möjlighet
att lyssna på varandra, alla får en chans att få ordet. På Ekorren arbetar vi med
att alla ska bli lyssnade på, våga prata och att lyssna på varandra. I de
mindre grupperna kan vi fokusera mer på det individuella barnet, tålamodet att
lyssna in 19 kompisar är svårt för ett barn därför gynnar det många barn att istället
öppna upp sina tankar i en liten grupp. Det är i dessa grupper barnens
utvecklande svar kan bli till en gemensam diskussion och vi dokumenterar vad de
säger för att kunna följa upp vid senare tillfälle.