Blogg-in Ekorren. Sagans magiska möjligheter till språkutveckling

Sagans magiska möjligheter till språkutveckling

Under detta utvecklingsmål vill vi belysa vårt projekterande arbetssätt. Vi arbetar utifrån en gemensam bok i hela huset där vi låter barnens tankar och reflektioner styra vilken riktning vi ska. Detta läsår arbetar vi med Sven Nordqvist bok ”Var är min syster”. Sven Nordqvist (som ni känner igen som författaren av bland annat ”Pettsson och Findus”-böckerna) är väldigt känd för sina detaljrika bilder. Även så är det i denna bok där han faktiskt först skapade bilderna och senare skrev han texten till dem. I boken får vi följa en mus-bror som letar efter sin syster som är borta. Boken utspelar sig först i en vad vi förstår som hemmiljö. Sedan ger sig bror-musen och en vuxen-mus ut sin luftballong för att leta reda på henne. Broren berättar saker systern har sagt och berättat om, vilket leder oss till väldigt nyanserade landskap, miljöer och platser.  

Vårt projekt startade genom att sätta upp bilden på systern lite överallt för att barnens nyfikenhet skulle väckas, sedan kom brev med pussel, fotspår och andra roligheter.

För att kicka igång projektet har vi en gemensam projektstart som vi kallar ”happening”. De båda mössen kom på besök och spelade upp en lite teater där den ena musen letade efter den andra. En rolig föreställning som gemensamt bjöd på skratt och skoj. Efteråt fick barnen en utmaning i att skapa egna kikare för att kunna ”hålla utkik” efter syster. Efter detta är projektet igång på varje avdelning.

En gång varannan vecka har vi projektgrupp som fokuserar på projektet och hur vi gemensamt går vidare. I projektgruppen tas det beslut om hur långt fram i boken vi ska gå och vi tipsar varandra om vad man kan jobba med utifrån gruppens intresse. Detta skapar en helhet i projektet och alla barnen får ta del av projektet i lagom takt.

På Ekorren har barnens intresse för musen varit stort redan från början, en del barn pratar mycket om musen hemma och blir exalterade när något nytt händer.

Bilderna som finns i boken ger utrymme för reflektion och barnens tankar, vad ser dem på bilderna? Det är sedan där vi lägger grunden i hur vi fortsätter. Barnen fastnade direkt för regnbågen och luftballongen vilket blev en självklar tråd att följa upp. Barnen har fått ta del av hur regnbågen fungerar och vidare kommer vi att arbeta mer med luftballongen.

Under projektets gång ställer vi didaktiska frågor som låter barnens svar bli mer språkutvecklande. De didaktiska frågorna är hur, vad, vem, var och varför. Detta gör att barnen inte kan ge korta svar som ja eller nej utan behöver utveckla svaren lite mer.

När vi läser och arbetar med boken gör vi det både i helgrupp och i mindre grupper. I den större gruppen ger vi alla barn samma möjlighet att lyssna på varandra, alla får en chans att få ordet. På Ekorren arbetar vi med att alla ska bli lyssnade på, våga prata och att lyssna på varandra. I de mindre grupperna kan vi fokusera mer på det individuella barnet, tålamodet att lyssna in 19 kompisar är svårt för ett barn därför gynnar det många barn att istället öppna upp sina tankar i en liten grupp. Det är i dessa grupper barnens utvecklande svar kan bli till en gemensam diskussion och vi dokumenterar vad de säger för att kunna följa upp vid senare tillfälle.


Populära inlägg