Blogg-in. Ekorren. Digitalt meningsskapande i förskolan.
Digitalt meningsskapande i förskolan
I samband med vårt projekt öppnar vi upp dörrarna för digitala världen för barnen. Meningen är att låta barnen vara producenter snarare än konsumenter. Med det menar vi att barnen ska få skapa med de nya digitala verktygen, att dem ska se dem som just det - verktyg. Det kan vara ett sätt att dokumentera något man gjort, ta bild på en teckning, dokumentera byggprocessen i ett konstruktionsbygge eller liknande.
Vi ger barnen förutsättning för att använda våra digitala verktyg på ett meningsfullt sätt. Till exempel fick vi
ett brev levererat på mjölken en dag. Problemet var bara att texten var skriven
i musstorlek och vi kunde inte läsa med blotta ögat. Därför var vi tvungna att
undersöka vilket av våra olika digitala verktyg som passar bra att använda när
vi vill få något litet att se stort ut. Här fick barnen hjälpa till med sina
tankar kring vad man kan använda och dem kom med väldigt många bra förslag (se
tidigare blogginlägg om detta (Blogginlägg om den musskrivna lappen).
De digitala verktygen hjälper oss inte bara i vardagen utan
dem hjälper oss också att skapa lärmiljöer som väcker nyfikenhet och en
wow-känsla. Ljud och ljus har en väldig påverkan på barnen när de får lov att
leka med det. Ljusbord, lysande byggklossar, vattenrör, discolampa, såpbubbelmaskin
och appar i ipaden är bara att nämna några.
Ett annat exempel hur vi använde ipaden är när vi fick ett pussel av musen i början av terminen. När barnen lyckats hitta alla bitarna så använde vi appen imotion för att dokumentera hur de gjorde för att sätta samman pusslet. I appen ställer du in ett tidsintervall för när appen ska ta bilder som sedan snabbspolas och blir som en film. Vi ställde in appen att ta bild var tredje sekund och lät sedan barnen komma igång med sitt bygge. Det var väldigt intressant för barnen att titta på filmen hur de gjorde för att pusslet skulle byggas klar, de kunde se när de var på rätt väg och när det blev helt tokigt. Denna appen kommer vidare också att användas för att se vad barnen gör i olika situationer. Bland annat kommer den att sättas upp när barnen leker eller konstruerar olika saker för att de sedan ska kunna se processen från en annan synvinkel.