Kaninens verksamhet

 Hej alla vårdnadshavare,

Hösten är här med sin härliga luft, fantastiska färger och vackra natur! Veckorna som har gått med era härliga barn har varit mycket bra!


Vi kommer precis att som förra terminen att prioritera de läroplansmål, samt Linbärets två utvecklingsområden där vi jobbar med språkutveckling utifrån sagans magiska möjligheter och med digitala meningsskapandet i förskolan.


















Vårt syfte och vårt mål på Linbärets förskola  är att alla barn ska trivas och må bra, samt utvecklas så långt som möjligt  utifrån sina egna förmågor.

Här kommer rutiner som vi jobbar med era barn varje dag:

Strukturschema som innebär att med hjälp av bild och TAKK som stöd presenterar vi till era barn hur kommer dagen att se ut och vad som erbjuds i utbildningen. Vårt syfte med detta är att alla barn ska känna sig trygga och veta vad  dagen kommer att innehålla.

Dagen på Kaninen präglas av en tydlig struktur där vi alltid delar barnen i små grupper när vi har planerade pedagogiska aktiviteter.

Som vi nämnde tidigare så jobbar vi med vår projekt bok "Var är min syster", en bok som är bildrik och bilderna berättar mer än själva texten och främjar språkutvecklingen, så utöver texten som era barn få lyssna i boken så väcker bilderna  många olika tankar och funderingar från era barn som leder till samtal, frågor och egna slutsatser. Era barn möter högläsningen även genom andra böcker som faktaböcker samt att barnen får utrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer som skapande, rörelse och musik.




Vi på Kaninen jobbar också med ett tydlig värdegrundsperspektiv där vi använder oss av normkreativt  material och litteratur och på ett lustfyllt sätt upplyser till barnen hur ska vi förhålla oss till varandra. I vårt arbete använder vi oss av "Tio kompisböcker" och barnkonventions böcker.




Utifrån vårt andra mål digital meningsskapande i förskolan så jobbar vi med att barnen ska använda digitala verktyg som producenter som innebär att barnen själv skapar egna berättelse, egna filmer osv i syfte att digitala verktyg blir ett komplement i deras utbildning . Barnen använder sig av digitala verktyg även i sitt utforskande av olika lärmiljöer. Under terminens gång så har vi jobbat med green screen, projicering av bilder och texter, digital kamera. 

En dag på Kaninen

Dagen på förskolan börjar med lugn musik och pedagogisk verksamhet i olika små lärande miljöer och en utomordentlig frukost buffé. Efter frukost samlas vi på vår samlingsmatta ute/inne och går igenom vårt strukturschema för dagen. Här använder vi oss av bildstöd och TAKK när vi sjunger och pratar en saga eller ramsa. Dagen går vidare med förmiddagens planerade aktiviteter och även barnens egenvalda aktiviteter. Vi varierar ute och innemiljön och barnen är mycket ute varje dag i alla väder. Vi arbetar i små grupper i vårt projekt och vi erbjuder barnen olika aktiviteter utifrån barnens nyfikenhet och intresse. Det kan bland annat vara i vår läs och skriv miljö där vi erbjuder olika utvecklande skriv och lek aktiviteter. Vi har vår bygg och konstruktions hörna, här bygger och konstruerar vi olika matematiska konstverk och tränar på språk, matematik och samspel. Vi har vår ikt hörna där olika små miljöer byggs upp med barnen och ibland står det färdiga för att skapa nyfikenhet. Barnens reflektions vägg lockar barnen till samtal sinsemellan och utvecklar och tränar språk, uttal socialt samspel bland annat.  Lunch serveras. Eftermiddagen erbjuder en lugn stund efter maten med högläsning bland annat. Utemiljön erbjuder olika mötesplatser bland annat musik/rörelse, läshörna på vår matta, olika byggmaterial eller annan undersökande verksamhet utifrån det vår natur erbjuder. Ett mellanmål erbjuds för att fylla på vårt energibehov, så vi orkar leka och undersöka ett tag till. Slutligen samlas vi antingen på förskolans framsida och möter nya aktiviteter och kompisar, eller samlas vi inne till olika aktiviteter. Förskolan stänger och vi alla får gå hem och vila och ses nästa dag. 






 


Populära inlägg